شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در جدیدترین اظهارات ضدایرانی خود مدعی شد که ایران تهدیدی جدی برای ایالات متحده محسوب می‌شود، اما با وجود این، وی همچنان معتقد است که باید با تهران گفت‌وگو کرد.

به گزارش رویترز، باراک اوباما در کنفرانسی خبری با بیان اینکه پیش از این نیز گفته بودم که ایران تهدیدی واقعی برای امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود، گفت‌وگو با تهران را در راستای تأمین منافع واشنگتن دانست و گفت: در چنین شرایطی باید با استفاده از دیپلماسی، روندی را برای دستیابی به اهداف امنیت ملی خود در قبال ایران فراهم کنیم و تیم امنیت ملی من هم در تلاش است تا چنین رویکرد عملگرایانه و کاربردی را در سیاست خارجی به کار گیرد.

وی که اول بهمن‌ماه رسما کار خود را به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا آغاز می‌کند، تصریح کرد که پس از استقرار در کاخ سفید حرف‌های بیشتری در مورد ایران خواهد داشت.

موضع‌گیری‌های ضدایرانی اوباما در حالی چندین بار تکرار شده است که محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری در آغازین روزهای پس از پیروزی وی در انتخابات، پیام تبریکی برای او فرستاد و البته تاکنون نیز پاسخ این نامه را دریافت نکرده است.

در همین حال، ایرنا به نقل از روزنامه کویتی القبس گزارش داد: جوزف بایدن، معاون رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در سفر 3 روز قبل خود به کویت با مقامات این کشور درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده است.

آخرین ادعاها

همزمان با اظهارنظر مقام‌های دولت آتی آمریکا، دولتمردان کنونی این کشور نیز در آخرین روزهای حکومتشان، همچنان تلاش می‌کنند با تکرار ادعاهای قدیمی خود در مورد ایران، بر کذب بودن این ادعاها سرپوش بگذارند.

در یکی از این ادعاها، دیک چنی، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در گفت‌وگو با آسوشیتدپرس که ایسنا از آن خبر داد، باز هم مانند گذشته ایران را به حمایت کردن از تروریسم و تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای متهم کرد؛ ادعاهای بی‌اساسی که بعید به‌نظر می‌رسد کسی حوصله گوش کردن دوباره به آنها را داشته باشد.

چنی ادعا کرد شاید نیاز باشد برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، تحریم‌های این کشور افزایش یابد.

اتهام به بانک انگلیسی

این در حالی است که مقام‌های آمریکایی، یک بانک انگلیسی را به انتقال پول به ایران که براساس قوانین ایالات متحده ممنوع است، متهم کرده‌اند.

به گزارش مهر، روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: براساس اتهامات وارده به بانک لویدز انگلیس، در چند سال گذشته میلیاردها دلار پول از طریق این بانک به ایران منتقل شده و بخشی از این مبالغ در برنامه هسته‌ای ایران مورد استفاده قرار گرفته است، از همین رو بانک مذکور باید تمامی مدارک مربوط به گردش حساب‌های مالی خود را در اختیار بازرسان فدرال آمریکا قرار دهد.

آمادگی فرانسه برای گفت‌وگو

خبر دیگر اینکه، در شرایطی که غرب این روزها سکوتی ننگ‌آور را در قبال جنایت‌های رژیم‌صهیونیستی در فلسطین  در پیش گرفته است، فرانسه به‌عنوان یکی از کشورهای اروپایی که دولتمردان آن نزدیک‌ترین روابط را با تل‌آویو دارند، مدعی است که برای گفت‌وگو با ایران در مورد مسائل منطقه‌ای و از جمله موضوع غزه آمادگی دارد.

این مطلب را اریک شوالیه، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه در نشست خبری خود که ایرنا از آن خبر داد، مطرح کرد و افزود: ما معمولا با ایران در مورد مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو می‌کنیم و در مورد بحران غزه نیز آماده گفت‌وگو با ایران هستیم‌.

کد خبر 72641

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز