سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۷ - ۰۷:۰۹
۰ نفر

با روی کار آمدن اوباما، بخش قابل توجهی از اخبار دنیا، به سمت نحوه تعامل و رویکرد رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست آمریکا با ایران سوق پیدا کرد.

 این اخبار و تحلیل‌ها به‌ویژه زمانی پررنگ‌تر می‌شود که چهره شخصیت‌هایی که کابینه اوباما را شکل می‌دهند روشن‌تر می‌شود.

نیویورک تایمز در گزارشی تحلیلی درباره احتمال معرفی هیلاری کلینتون، به‌عنوان وزیر امور خارجه اوباما و تاثیر آن برروابط آمریکا و ایران نوشت: اوباما در زمان تبلیغات انتخاباتی خود، ایده گفت‌وگو با ایران را مطرح کرده بود که مورد انتقاد علنی سناتور کلینتون قرار گرفت و به این ترتیب، ایده اینکه اوباما ممکن است خانم کلینتون را به‌عنوان وزیر امور خارجه خود انتخاب کند، به نظر نامتناجس می‌رسد.

نیویورک تایمز در گزارشی که بخشی از آن را ایرنا منتشر کرد آورده است: مشاوران سیاست خارجی کلینتون و اوباما هردو گفته‌اند که این دو نفر در مورد  ایران و عراق آن اندازه که در رقابت‌های درون حزبی و طولانی آنها به نظر رسیده بود، با یکدیگر اختلاف نظر ندارند.

در واقعیت کلینتون و اوباما در مورد مسائل جهانی که دولت جدید با آن مواجه خواهد شد بسیار به هم نزدیک‌تر هستند. در حالی که کلینتون در سال2002 به همراه اکثریت دمکرات‌های دیگر در مجلس سنا به مجوز جنگ عراق رای داده بود، ولی او به همراه اوباما که مخالف آن جنگ بود از آن زمان تا‌کنون هر دو موضع مشابهی در مورد جدول زمانی برای عقب نشینی نیروهای آمریکایی از عراق داشته‌اند.

اوباما 11 هفته برای نظارت برروند انتقال قدرت از حزب جمهوریخواه به دمکرات فرصت دارد. باید در روزهای آتی نفرات کلیدی خود را برای کابینه جدید معرفی کند. این رئیس‌جمهوری سیاهپوست پیشتر خبر داده بود که افراد و شخصیت‌های خاصی را برای انتصاب در پست‌های کلیدی در نظر گرفته است و قطعا از اعضای حزب جمهوریخواه نیز برای حضور در کابینه دعوت به عمل خواهد آورد.

گفته می‌شود که اوباما افراد دیگری از جمله بیل‌ریچاردسون فرماندار ایالت نیو‌مکزیکو، سناتور چاک هیگل از ایالت نبراسکا، سناتور جان‌کری از ایالت ماساچوست و تام‌دشل نماینده سابق ایالت داکوتای جنوبی در مجلس سنا را به‌عنوان وزیر امور خارجه احتمالی خود مد نظر دارد. این در حالی است که ریچاردسون نیز که یک مذاکره‌کننده دیپلماتیک کهنه‌کار است، مثل اوباما خواستار مذاکره با ایران شده است.

به نوشته نیویورک تایمز، اوباما می‌تواند مشکل اینکه چه کسی می‌تواند بهترین نماینده وی در مذاکرات اولیه با ایران باشد را از طریق منصوب کردن یک فرستاده ویژه ریاست‌جمهوری که مستقیما به وی گزارش خواهد داد، حل کند، یا او می‌تواند این مسئولیت را به جوزف بایدن معاون خود واگذار کند که در سیاست خارجی از تجربه بسیار خوبی برخوردار است و یا به گفته مشاوران، اگر اوباما خانم کلینتون را انتخاب کند، او می‌تواند مسئله ایران را به وی واگذار کند خصوصا که انتخاب وی به‌عنوان فرستاده رئیس‌جمهور ممکن است بتواند باعث ترویج ایده دمکراسی آمریکایی گردد.

کد خبر 68663

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز