گروه سیاسی: 2 روز پس از ارسال نامه تبریک محمود احمدی‌نژاد برای رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا به مناسبت انتخاب وی، باراک اوباما در کنار تکرار ادعاهای همیشگی آمریکا علیه ایران، صرفا به گفتن این نکته که از فرستادن نامه رئیس‌جمهوری ایران مطلع شده و به آن پاسخ مناسب خواهد داد، اکتفا کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اوباما که صبح دیروز به وقت تهران در اولین کنفرانس خبری خود حضور یافته بود، در واکنش به تنها سؤال مطرح‌شده با موضوع سیاست خارجی که به نامه رئیس‌جمهوری ایران اشاره می‌کرد، با بیان اینکه این نامه را خواهد خواند، ادعاهای خود در زمان مبارزات انتخاباتی را نیز تکرار کرد و مدعی شد که ایران باید از آنچه وی تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای و همچنین حمایت از گروه‌های تروریستی ‌خواند، خودداری کند.

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا که یکم بهمن‌ماه آینده رسما کار خود را به‌عنوان رئیس‌جمهوری این کشور آغاز خواهد کرد، ادعا کرد که تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای غیرقابل‌قبول است، اما تعیین رویکرد در قبال کشوری مانند ایران هم موضوعی نیست که بتوان در مدتی کوتاه در مورد آن اظهارنظر کرد.

پس از طرح مواضع رئیس‌جمهوری آینده آمریکادر کنفرانس خبری دیروز، روزنامه واشنگتن‌پست نوشت که اوباما در این نشست خبری، دست خود را برای پاسخ دادن یا ندادن به نامه احمدی‌نژاد باز گذاشت.

به گزارش ایرنا، شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز با اشاره به نامه رئیس‌جمهوری ایران تصریح کرد که در شرایط کنونی، درخواست‌هایی درون آمریکا برای مذاکره دولت بعدی آمریکا با ایران شنیده می‌شود.

مهر هم گزارش داد که زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی اسبق آمریکا با انتشار مطلبی در روزنامه واشنگتن‌پست بر گفت‌وگوی بدون پیش‌شرط واشنگتن با تهران تأکید کرده است.

این در حالی است که در ادامه طرح ادعاهای رسانه‌ای در مورد احتمال بازگشایی دفتر حفاظت منافع آمریکا در تهران، هفته‌نامه نیوزویک مدعی شده است واشنگتن احتمالا تا 3 هفته آینده تصمیم خود را برای افتتاح این دفتر اعلام می‌کند.

در همین حال، ایسنا به نقل از هفته‌نامه تایم نوشت: محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از پیروزی اوباما در انتخابات آمریکا، مذاکرات مستقیم واشنگتن و تهران را برای صلح و ثبات خاورمیانه ضروری دانسته و ابراز امیدواری کرده است که پس از ورود وی به کاخ سفید، شرایط برای انجام این مذاکرات هرچه زودتر فراهم شود.

خبر دیگر اینکه  وزیران امور خارجه‌ گروه موسوم به 1+3+6 متشکل از کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس، مصر، اردن، عراق و آمریکا قرار است امروز در شرم‌الشیخ مصر درباره موضوع هسته‌ای ایران گفت‌وگو کنند.

در این نشست علاوه بر وزرای خارجه کشورهای مذکور، بان‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، خاویر سولانا، هماهنگ‌کننده سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا و بنیتا فررو والدنر، کمیسیونر روابط خارجی این اتحادیه حضور دارند.

این رایزنی‌ها در حاشیه نشست تشکیلات موسوم به گروه چهارجانبه که تحولات فلسطین را پیگیری می‌کند، برگزار می‌شود.

کد خبر 67827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز