چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مشاور امنیت ملی آمریکا خواهان پایان تحریم‌های اقتصادی علیه ایران شد.

به گزارش ایسنا روزنامه‌ بوستون گلوب نوشت: زبیگنیوو برژینسکی، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری جیمی کارتر می‌گوید که حقوق بین‌الملل به ایران اجازه می‌دهد به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد اما برای متوقف کردن آنها در این مسیر، ما باید تحریم‌های اقتصادی تحمیل شده علیه آنها را لغو کنیم.

اما برنت اسکوکرافت، مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران بوش پدر با نادیده گرفتن خصومت دیرینه کاخ سفید علیه کشورمان پیشنهاد می‌کند که آمریکا می‌تواند به آنها اورانیوم غنی شده بفروشد و سوخت مصرف شده‌ی آنها را نیز مسترد کند.

بر اساس این گزارش، طراحان دفاعی آمریکا در دوران جنگ سرد برای یک حمله‌ هسته‌‌ای از جانب روسیه آماده شدند. آن‌طور که برژینسکی می‌گوید، آمریکا ظرف دو دقیقه پس از پرتاب موشک از جانب اتحاد جماهیر شوروی سابق، متوجه پرتاب می‌شد، ظرف سه دقیقه زمان اصابت موشک تشخیص داده می‌شد، ظرف سه تا هفت دقیقه رئیس‌جمهور باید درخصوص چگونگی پاسخگویی تصمیم می‌گرفت و ظرف چهار دقیقه تصمیم گرفته می‌شد که چه چیزی و تا چه فاصله‌ای پرتاب شود.

برژینسکی می‌گوید: شش ساعت بعد، یکصد و پنجاه میلیون آمریکایی و سکنه‌ شوروی مرده بودند.

برژینسکی و اسکوکرافت در این مکالمات درباره‌ جهانی که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا با آن روبه‌روست صحبت می‌کنند. این در کتابی که متن کامل گفت‌وگوی این دو است و دیوید ایگناتیوس، ستون‌نویس واشنگتن پست آن را تهیه کرده، منتشر شده است.

این دو معتقدند که توافق صلح در خاورمیانه یک اولویت برای دولت آمریکاست.

کد خبر 69994

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز