گروه سیاسی: ماه‌ها پس از آنکه موضوع گشایش دفتر دیپلماتیک ایالات متحده در صدر توجه رسانه‌ها قرار داشت، دیروز وزیر امور خارجه آمریکا در آخرین روزهای فعالیت‌اش در این سمت، ادعا کرد که واشنگتن هیچ‌گاه چنین پیشنهادی را ارائه نکرده است.

کاندولیزا رایس که با اعضای شورای روابط خارجی آمریکا سخن می‌گفت، اظهار داشت: ما هرگز واقعا از ایرانی‌ها درخواست نکرده‌ایم، بنابراین نمی‌دانیم که آنها چه گفته‌اند. گاهی از سوی ایرانی‌ها شنیده‌ایم که آنها آماده توجه به آن پیشنهاد هستند.

اما هدف از ایجاد این دفتر فقط مردم ایران بود. هدف آن همواره تلاش‌های ما برای دسترسی به مردم ایران بود تا کار ویزا گرفتن آنها برای آمریکا آسان‌تر شود و اینکه جایی برای تماس با ایالات متحده آمریکا داشته باشند. مثل کاری که دفتر حافظ منافع ما در هاوانا ( کوبا) انجام داده است.

به گزارش مهر، وی بی‌توجه به اینکه بحث ایجاد دفتر دیپلماتیک همیشه از سوی واشنگتن مطرح شده، گفت: ما هرگز ایجاد چنین دفتری را رسما پیشنهاد نکرده‌ایم. رئیس‌جمهور (بوش) یک تصمیم اصولی گرفت ؛

ما روی آن کار کردیم و سپس حمله روسیه به گرجستان و پس از آن مخالفت ایران با صوفا (توافقنامه امنیتی واشنگتن – بغداد ) تمرکز را از آن گرفت و مسیر حرکت آن را منحرف کرد.

به نوشته ایسنا، رایس تاکید کرد که گشایش این دفتر در قالب یک تصمیم سیاسی قاطع علیه حکومت ایران  بود و یک دفتر حفاظت که بتواند سکویی برای تماس با مردم ایران باشد منطقی به‌نظر می‌رسد.

همزمان با این مواضع متناقض، برخی روزنامه‌های آمریکایی گزارش دادند که باراک اوباما رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در نظر دارد گروهی متشکل از دیپلمات‌های آمریکایی را برای هماهنگ کردن موضع این کشور در قبال ایران تشکیل دهد.

به گزارش آریا به نقل از شینهوا، روزنامه واشنگتن تایمز نوشت: یک مسئول وزارت امور خارجه آمریکا که خواست نامش فاش نشود، گفت که اوباما به همین منظور در نظر دارد تعدادی از دیپلمات‌های حرفه‌ای را برای عضویت در این گروه انتخاب کند.

براساس گزارش واشنگتن تایمز، پیشنهاد تشکیل این گروه در دیدار اوباما و هیلاری کلینتون در اوایل این ماه مطرح شد. سخنگوی اوباما تا‌کنون درباره این خبر اظهار نظر نکرده است.

مسیر سخت

ریچارد مورفی، معاون پیشین وزیر خارجه آمریکا هم در یادداشتی در یک روزنامه آمریکایی با تاکید بر ضرورت تغییر رویکرد آمریکا در قبال ایران، سیاست چماق و هویج (تهدید و تطمیع) واشنگتن در برابر برنامه هسته‌ای تهران را شکست خورده توصیف کرد.

به گزارش مهر، وی در روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: ما همواره عادت داشته‌ایم که فکر کنیم خاورمیانه حیاط خلوت آمریکاست و به شکلی تصادفی منافع کشورهای دیگر از جمله ایران در همسایگی کشورهای این منطقه را انکار می‌کنیم.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: دولت بوش سیاست خود درباره ایران را بر موضوع هسته‌ای آن متمرکز کرده و به‌دنبال تحریم‌ها علیه آن بوده است.

اما سیاست وی مبنی بر سیاست چماق و هویج تاکنون نتیجه مثبتی نداشته و برنامه هسته‌ای ایران با سرعتی بیشتر ادامه یافته است.

مورفی به زعم خود ادعا کرده که ادامه گفت‌وگوهای واشنگتن و تهران مستلزم توقف تهدیدهای ایران علیه رژیم صهیونیستی و تایید آمادگی آن برای حمایت از یک توافق آتی بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌هاست.

اما آمریکا نمی‌تواند انتظار این مسئله یا تغییر در دیگر سیاست‌های ایران را به‌عنوان پیش شرطی برای گفت‌وگوی خود با تهران داشته باشد.

در پایان این مطلب آمده است: مسیر بهبود روابط ایران و آمریکا سخت خواهد بود، اما سود ممکن دوجانبه هم برای منافع آمریکا و هم برای منافع ایران بدیهی است. زمان آغاز همین حالاست.

8 تا 12 هفته گفت‌وگو

رئیس کمیته امور خارجی کنگره آمریکا نیز که در تل‌آویو به سر می‌برد، گفت: گفت‌وگوهای ایران و آمریکا باید در یک دوره زمانی مشخص یعنی بین 8 تا 12 هفته انجام شود.

به گزارش فارس، هوارد برمن به روزنامه جروزالم‌پست اظهار داشت که ضرورت گفت‌وگوی محدود با ایران برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم این کشور یا در غیراین‌صورت ترغیب دیگر کشورها برای تحریم‌های ایران است.

وی مدعی شد: این محدوده زمانی به ایران اجازه نخواهد داد مانند گذشته از این مذاکرات به‌عنوان پوششی برای ادامه برنامه هسته‌ای خود استفاده کند.

این مقام آمریکایی همچنین تاکید کرد که وی از گفت‌وگوی محدود با تهران حمایت می‌کند زیرا راهبرد کنونی بی‌اثر است.

امید روسی

ویتالی چورکین هم رویکرد تیم باراک اوباما در قبال ایران را امیدبخش خواند و تاکید کرد که مسکو به روند مذاکرات در چارچوب گروه 1+5 پایبند خواهد بود.

به گزارش ایسنا، نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد در کنفرانسی مطبوعاتی در مقر این سازمان اظهار داشت که اعلامیه‌ تیم باراک اوباما، در رابطه با امکان گفت‌و‌گو با ایران امید به واکنش مثبت از تهران و ادامه روند سیاسی برای حل مشکل برنامه هسته‌ای ایران را ایجاد می‌کند.

وی افزود: لازم است روند سیاسی در رابطه با ایران ادامه یابد. ما اعلامیه امید بخشی را از تیم اوباما درباره تمایل به آغاز گفت‌وگو با ایران شنیده‌ایم. امیدوارم اگر چنین سخنانی از واشنگتن شنیده می‌شود، ایران نیز پاسخی سازنده به‌ آن بدهد.

طرف تازه

از سوی دیگر، در حالی که به گزارش مهر، عبدالرحمان العطیه دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس در گفت‌وگو با روزنامه عکاظ چاپ عربستان سعودی اظهار داشت که کشورهای حوزه خلیج [فارس] معتقدند حل بحران پرونده هسته‌ای ایران باید از طریق گفت‌وگوی دیپلماتیک حل و فصل شود، محمد البرادعی اظهار داشت: کشورهای عربی باید بخشی از روند مذاکره با ایران باشند؛

چرا که هر راه حلی که به اوضاع منطقه‌‌ای بستگی دارد، بخشی از آن به‌عهده کشورهای عربی خواهد بود.

به گزارش ایسنا، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با روزنامه الحیات چاپ لندن چند روز پس از نشست ناموفق اعراب و 1+5 ادعا کرد: نمی‌فهمم چرا این کشورها از این مشکل که برایشان بسیار حیاتی است، غافل هستند و چگونه می‌توان این مسئله را بدون اینکه اعراب بخشی از آن باشند، حل کرد.

حمایت از سارکوزی

ایرنا: رئیس حزب لیکود اسرائیل که احتمال دارد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بشود، در گفت‌وگو با روزنامه فیگارو از چرخش سیاست نیکلا سارکوزی در مقابل ایران استقبال کرد و آن را یک پدیده مهم دانست.

بنیامین نتانیاهو مدعی شد: سارکوزی تهدیدات اتمی شدن ایران را خوب فهمیده است و با قاطعیت درخصوص آن حرف می‌زند و تغییر رفتار فرانسه در قبال ایران نیز یک پدیده مهم است و این موضعگیری، روابط بین فرانسه و اکثریت کشورهای عرب را به خطر نمی‌اندازد؛ چرا که آنان نیز از سوی ایران مورد تهدید هستند.

کد خبر 71137

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز