همشهری آنلاین: رؤسای دانشگاه‌های ایران در حمایت از مردم بیگناه غزه نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد نوشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری متن این نامه به شرح زیر است:

دبیرکل محترم سازمان ملل متحد جناب آقای بان‌کی‌مون

در زمانی که بسیاری از کشورهای جهان به ویژه ملت‌های اروپا و آمریکا در تعطیلات آغاز سال نو مسیحى به سر مى بردند، جنگنده‌ها و تانک‌هاى صهیونیستى از زمین و هوا یورش ویرانگر خود را به غزه تنها ساعاتی پس از تصویب طرح حمله به این منطقه فلسطینی آغاز کردند و مردم بی دفاع این منطقه را به خاک و خون کشیدند.

خبر فاجعة خونبار نسل کشی مسلمانان فلسطینی در نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی غاصب که با هدف شکستن مقاومت و پایداری مردم فلسطین طراحی و به اجرا درآمده است، بیش از هر زمان دیگر درنده‌خویی و ددمنشی صهیونیست‌ها را به نمایش گذاشت.

سال‌هاست که سکوت و حمایت مجامع بین‌المللی و سران کشورهای به ظاهر متمدن و طرفدار حقوق بشر، زمینه‌ای برای تجاوز و کشتار انسان‌ها توسط استکبار جهانی و در رأس آن آمریکای جنایت‌کار در سراسر جهان و رژیم نامشروع و اشغالگر صهیونیستی در فلسطین و نوار غزه، فراهم کرده است.

هم‌اکنون نیز رژیم غاصب صهیونیستی با حمایت‌های همکیشان خود، روز به روز، بر جنایات وحشیانه‌ی خود در فلسطین و به ویژه نوار غزه می‌افزاید. طبق ماده 9 اعلامیه جهانی حقوق بشر"هیچ کس را نباید خودسرانه توقیف، حبس یا تبعید کرد".

این در حالی است که رسانه‌های پرتیراژ خبری جهان ـ بارها ـ از وضعیت اسفبار و تحت محاصره‌ی مسلمانان فلسطین و به ویژه نوار غزه و بسته شدن گذرگاه‌های مرزی، اخبار و گزارش‌های متعدد دیداری و شنیداری برای جهانیان ارایه می‌نمایند که متأسفانه سازمان‌های بین‌المللی و دولتمردان کشورهای به ظاهر پیشرفته، چشمان خود را بر این جنایات ددمنشانه فروبسته‌اند.

محاصره‌ی انسان‌های آزاده و مسلمان در موطن مادری خود، تنها به جرم دفاع مشروع از میهن، تلاش برای آزادی، رهایی از ذلت، پشتیبانی از دولت قانونی و منتخب مردمی فلسطین، حتی حق حیات را از آنان گرفته است و اهالی ستمدیده‌ی غزه، هر لحظه شاهد پرپرشدن عزیزترین کسان خود، به ویژه کودکان مظلوم، می‌باشند.

به راستی تعریف «بشر» در قاموس مدعیان دروغین حقوق بشر چیست؟ "هیچ کس نباید شکنجه شود یا تحت مجازات یا رفتاری ظالمانه، ضد انسانی یا تحقیرآمیز قرار گیرد". راستی طبق ماده 5 اعلامیه حقوق بشر، معنای «شکنجه» و «رفتار ظالمانه» چیست؟ آیا محرومیت 5/1 میلیون انسان بی دفاع و محاصره شده از تمامی حقوق اولیه، مصداق انسان‌های در حال شکنجه و آزاد و... نیستند؟

هیچ مرجعی حتی بصورت ظاهری و تشریفاتی قادر به مداخله مؤثر در این فجایع هولناک نیست؟ آیا حقیقتاً این اقدامات رژیم صهیونیستی، لکه ننگی بر چهره بشریت نیست؟ می‌توان اقدامات اخیر اسرائیل را از آن دسته از مجازات‌هایی دانست که بیش از هر چیز موجب رسوایی این دولت شده باشد، اما پاسخ جامعه بین‌المللی به این اقدام چه بوده است؟

جناب آقای بان‌کی‌مون دبیر کل محترم سازمان ملل متحد، روز دهم دسامبر هر سال به مناسبت سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر، روز حقوق بشر نامیده شده است. و شما به همراه همکاران و همفکران خود شصتمین سالگرد تصویب اعلامیه حقوق بشر را  درحالی جشن گرفتید که بیش از یک سال است که محاصره نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی، شرایط زندگی را برای بیش از 5/1 میلیون سکنه این منطقه به حدی طاقت فرسا کرده‌، که آنها مجبورند برای سیر کردن شکم خود از علف‌های کنار خیابان تغذیه کنند.

این درحالی است که کامیون‌های حامل مواد غذایی و نیازهای اولیه برای مردم فلسطین، در انتظارصدورمجوز ورود به نوارغزه از سوی مقامات رژیم صهیونیستی هستند، اما به آنها اجازه تردد داده نمی شود؟

جناب آقای دبیر کل، جامعه جهانی با تجربیات تلخ ناشی از جنگ جهانی دوم و مشاهده کشتار یک به ده غیرنظامیان؛ برای حمایت از قربانیان درگیری‌های مسلحانه کنوانسیون‌های چهارگانه ژنو را در سال 1949 به تصویب رساند. این کنوانسیون‌ها مشتمل بر چهار معاهده در زمینه حقوق مجروحان و قربانیان جنگ‌های زمینی و دریایی، اسرای جنگی و جمعیت غیرنظامی و مردم مناطق اشغال شده است.

پرسش ما از شما این است که چرا رژیم اسراییل این معاهدات را رعایت نمی‌کند؟ آیا مردم غزه حق زندگی و حیات ندارند؟ آیا آنها نباید آزادنه و در امنیت زندگی کنند؟ آیا طبیعی‌ترین و ضروری‌ترین حقوق آنها در اعمال حاکمیت بر سرنوشت خود و بهره‌مندی از صلح و آرامش و آسایش باید نقض گردد؟  یا نه فقط برای اینکه به خواسته رژیم غاصب صهیونیستی و آمریکای جنایتکار وقعی ننهاد و اراده خود را در برپا کردن دموکراسی مطلوب خود متجلی ساخت اینگونه باید تنبیه شود و بهایی چنین گزاف بپردازد؟

کمیسیون حقوق بشر در قطعنامه ی شماره 3/2003 می‌گوید: «وضعیت فلسطین اشغالی که حق خود مختاری برای ملت فلسطین بر طبق مواد (مصرّح در) منشور سازمان ملل، قطعنامه‌ها و اعلامیه‌های وابسته به سازمان ملل متحد و مواد میثاق‌ها و قراردادهای بین‌المللی مربوط به حق خودمختاری به عنوان یک اصل بین‌المللی و به عنوان حق همه ی ملل جهان تاکید کرده‌اند که این حق در حقوق بین‌الملل یک شرط اساسی برای دست یافتن به صلحی عادلانه، پایدار و جامع در خاورمیانه می باشد». تنها طی چند روز و تا زمانی که ما اساتید دانشگاه‌های ایران مشغول تهیه این نامه برای شما هستیم (Dec.28.2008) تنها حملات هوای رژیم صهیونیستی بیش از 300 کشته و 1000زخمى بر جاى گذاشته است.

غزه هم اکنون تبدیل به مکانى براى سرودن سوگنامه ای در رثاى حقوق بشر شده است. اگر چه غزه بیش از 360 کیلومتر مربع مساحت ندارد، اما بیش از یک و نیم میلیون انسان را در خود جاى داده و صدها هزار انسان ساکن در این منطقه، هفته‌ها و بلکه ماهها است جهان را به بازخوانى اعلامیه جهانى حقوق بشر فرا مى‌خوانند.

سال‌هاست که سکوت و حمایت مجامع بین‌المللی و سران کشورهای به ظاهر متمدن و طرفدار حقوق بشر دست‌آویزی برای استکبار جهانی و در راس آن آمریکای جنایتکار و رژیم نامشروع و اشغالگر صهیونیستی در سرتاسر جهان به ویژه در فلسطین و نوار غزه شده است.

جامعه بزرگ دانشگاهی ایران اسلامی، حمله و تجاوز ددمنشانه و وحشیانه رژیم غاصب صهیونیستی به مراکز علمی و فرهنگی غزه را محکوم می‌نماید. هتاکی به علم و فرهنگ و عالمان و دانشمندان، در کارنامه صهیونیست‌ها سابقه طولانی دارد. عجز صهیونیسم در رویارویی فکری و اندیشه‌ای با تفکر و اندیشه‌ی اسلام؛ آنان را به هجوم‌های وحشتناک، با حمله فیزیکی به محیط‌های مقدس فضاهای فرهنگی و علمی برانگیخته است. رژیم خشن صهیونیستی نباید و چنین حقی ندارد که جوانان مستعد و متعهد فلسطینی را از حرکت و جوشش فکری و علمی بازدارد.

جناب دبیرکل، دانشگاهیان ایران خواستار توجه بیش از پیش سازمان ملل متحد به اقدامات غیر انسانی، فاجعه‌آمیز و هنجارشکنانه رژیم اسرائیل در غزه هستند. اذهان دانشگاهیان امروز مبهوت در پاسخ به این سؤال هستند که هم‌اکنون مدعیان دروغین حقوق بشر و سازمان‌های مدافع حقوق انسانی کجا هستند و چه می‌کنند؟

جناب آقای دبیرکل شما نیز چون ما به خوبی از جنایاتی واقفید که صهیونسیت‌ها؛ در طی این 60 سالی که از تأسیس این رژیم می گذرد؛ بر مردم فلسطین روا داشته اند (قدمت این جنایات با اعلامیه جهانی حقوق بشر سازمان ملل متحد یکی است).

ما رؤسای دانشگاه‌های ایران، خواهان آنیم که سازمان ملل و شخص شما به عنوان بالاترین مقام این سازمان، نقض آشکار قوانین و تعهدات بین المللی که همانا عملکرد رژیم غاصب اسرائیل در سرزمین‌های فلسطینی است را محکوم کرده از شما تقاضا داریم با استفاده از کلیه اختیارات و امکانات خود رژیم صهیونیستی را وادار سازید تا به کشتار و نسل کشی فلسطینیان خاتمه دهد. شهروند فلسطینی، بخشی از شهروند خانواده بزرگ سازمان ملل متحد است و هرآنچه را که حضرتعالی مسئولیت آن را به عنوان رهبری بزرگترین سازمان جهانی پذیرفته‌اید برای همه شهروندان کشورهای جهان، می‌باید محقق شود.

کد خبر 72094

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز