همشهری آنلاین: وزیر علوم در مراسم رونمایی از پایگاه ثبت پایان نامه‌ها و رساله‌های تحصیلات تکمیلی گفت:

جریان ضدعلمی که اخلاق علمی را زیرپاگذاشته و در اطلاعیه‌های غیررسمی برای فروش پایان‌نامه‌های فوق لیسانس و دکترا بدنبال مشتری است،‌ به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست. به گزارش واحد مرکزی خبر، زاهدی با بیان این مطلب افزود: باید پس از فارغ التحصیلی، پایان نامه‌ها با راهکاری مناسب ثبت شود تا از تکرار، عرضه و فروش پایان نامه‌ها پیشگیری کنیم.

بر اساس بخشنامه‌ای که به دانشگاه‌های دولتی ابلاغ شده است، گواهی پایان دوره تحصیلی دانشجویان تنها پس از تحویل و ثبت پایان نامه دانشجو در پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی صادر می‌شود.

زاهدی گفت: باید این روند در دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه‌های غیرانتفاعی نیز پیگیری و چنین بخش نامه‌هایی صادر شود تا پایان نامه‌ها ابتدا در این پژوهشگاه ثبت شود.

اطلاعات پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران در حال حاضر به روز نیست و برای کاربری مناسب، بایداطلاعات آن دست کم  به روز یا به هفته باشد.

زاهدی با اشاره به این که وزارت علوم به این پژوهشگاه رویکرد حمایتی دارد گفت: بدون اطلاعات تحقیق، تصمیم گیری بی معنا است و برنامه ریزی میسر نیست البته اطلاعات باید برپایه تجهیز فناوری‌های نرم و سخت افزاری باشد زیرا نمی‌توانیم بدون تجهیز و امکانات به هدف خود که ارتقای تولید علمی کشور براساس اطلاعات علمی است برسیم.

با روزآمد شدن اطلاعات پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران اگر دانشجویی بخواهد پایان نامه‌ای را آغاز کند، استاد راهنما می‌تواند با مراجعه به پایگاه اطلاع رسانی پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران (ایران داک) صورت مکتوب اعلام کند پایان نامه دانشجوی موردنظر تکراری است یا خیر.

زاهدی گفت: اگر این دو موضوع محقق شود (بخشنامه و کنترل تکراری نبودن موضوع پایان نامه) در تولید علم کشور شاهد تحولات خوبی خواهیم بود و براساس سند چشم انداز حتی می‌توانیم در عرصه علمی آسیا به عنوان نخست برسیم.

هم اکنون چهل هزار دانشجوی فوق لیسانس در حوزه وزارت علوم، شش هزار دانشجو در حوزه وزارت بهداشت و هیجده هزار دانشجو در دانشگاه‌های آزاد اسلامی و غیرانتفاعی مشغول به تحصیل هستند به این ترتیب در دو سال آینده شصت هزار دانشجو فارغ التحصیل می‌شوند. 

کد خبر 73864

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز