گروه اجتماعی: مشمولانی که غیرغایب هستند و قصد ادامه تحصیل دارند فقط به شرط شرکت در کنکور و پذیرفته شدن می‌توانند در دانشگاه‌ها ادامه تحصیل دهند.

رئیس نظام وظیفه عمومی ناجا با بیان اینکه طی مدت اخیر بحث‌هایی درخصوص پذیرش در دانشگاه بدون کنکور مطرح شده است، افزود: مشمولان باید به قوانین نظام وظیفه در این حوزه نیز توجه داشته باشند، زیرا ادامه تحصیلات بدون کنکور فقط برای افراد خاص نظیر ممتازین، رتبه‌های برتر جشنوارها و المپیادهای علمی و... امکان‌پذیر است.

اجرای طرح سرباز تعاون یار

رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا همچنین از اجرای طرح سرباز تعاون‌یار در سطح کشور در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

سردار محمدجواد ‌زاده کمند در نشستی خبری در شیراز، افزود: با توجه به اینکه این طرح طی چند روز گذشته تصویب و ابلاغ شده در آینده‌ای نزدیک جزئیات آن اطلاع رسانی می‌شود و براساس آن برخی از سربازان وظیفه در حوزه تعاون مشغول به خدمت خواهند شد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درخصوص شرایط و نحوه ادامه تحصیل در خارج از کشور نیز متذکر شد: نحوه ادامه تحصیل تحت شرایطی برای افرادی که قصد تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا را دارند امکان‌پذیر است اما آن دسته از افرادی که در خارج از کشور دیپلم خود را دریافت کرده با شرایط خاص می‌توانند در مقطع کارشناسی نیز در خارج از کشور به ادامه تحصیل بپردازند.

سردار‌زاده کمند با اشاره به آخرین تغییراتی که در حوزه قوانین نظام وظیفه و خدمت سربازی در حال بررسی در مجلس است، نیز بیان کرد: طی این مدت تلاش بسیار خوبی در مجموعه نیروهای مسلح و مجلس برای قوانین نظام وظیفه و سربازی صورت گرفته که رویکردهایی نظیر خوشایندسازی خدمت، ارتقای شأن و منزلت خدمت سربازی، توانمند‌سازی‌ سربازان، ساماندهی معافیت‌های پزشکی و کفالت و... را دنبال می‌کند.

وی تاکید کرد: با تصویب این پیشنهادها در صحن علنی مجلس، اقداماتی نظیر تامین معاش خانواده‌های کم بضاعت سربازان، تامین خود سربازان به‌گونه‌ای که نیازمند به کمک مالی خانواده‌های خود نباشند، پیش‌بینی پاداش سربازان پس از پایان خدمت، بیمه بیکاری سربازان پس از اتمام سربازی درصورت امکان تا یکسال، دریافت تسهیلات و مزایای ماموریت و...صورت خواهد گرفت.

ابطال معافیت پزشکی درصورت اعزام به خدمت

از سوی دیگر اعلام شد دارندگان کارت معافیت پزشکی که بهبودی خود را باز یافته‌اند، می‌توانند برای ابطال کارت معافیت خود اقدام کنند. البته ابطال کارت معافیت پزشکی تنها به شرط انجام خدمت سربازی امکان پذیر است نه برای استفاده از سایر معافیت‌ها.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، تعدادی از مشمولان وظیفه عمومی که در گذشته در چارچوب قانون خدمت وظیفه عمومی و در سن مشمولیت به‌دلیل بیماری، درخواست معافیت پزشکی کرده و از خدمت معاف شدند‎، پس از بهبودی به‌دلیل مشکلاتی که به‌ویژه در زمینه استخدام دارند تقاضای ابطال کارت معافیت پزشکی و اعزام به خدمت را داشته‌اند که این موضوع پس از بررسی‌های لازم به تصویب ستاد کل نیروهای مسلح رسید و موافقت شد با رعایت چند شرط این اقدام صورت پذیرد.

از جمله این شروط، سلامتی کامل جسمی، روحی و روانی فرد باید از سوی شورای پزشکی سازمان وظیفه عمومی و همچنین صلاحیت امنیتی افراد توسط حفاظت اطلاعات ناجا تأیید شود.

براساس این گزارش، سن مشمولان زیر دیپلم، دیپلم و فوق دیپلم حداکثر 30 سال، لیسانس حداکثر 33 سال، کارشناسی ارشد حداکثر 36 سال و دکتری حداکثر 40 سال نباید بیشتر باشد. علاوه براین ابطال کارت معافیت پزشکی تنها به شرط انجام خدمت سربازی امکان پذیر است نه برای استفاده از سایر معافیت‌ها.

درصورت نیاز به معاینات تخصصی نیز هزینه این معاینات توسط خود افراد باید پرداخت شود.

کد خبر 75218

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز