مهدی آیینی: تاجر اشیای عتیقه که برای انجام معامله نیم‌میلیارد تومانی از اروپا به تهران سفر کرده بود، هنگام خرید محموله تاریخی دستگیر شد.

مدتی قبل ماموران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران از طریق منابع اطلاعاتی خود، در جریان فعالیت چند قاچاقچی عتیقه قرار گرفتند که قصد داشتند یک محموله عتیقه را در پایتخت به فروش برسانند.

با این اطلاعات، جست‌وجو برای شناسایی اعضای این باند آغاز شد و ماموران در بررسی‌های اولیه به سرنخ‌هایی از خریدار محموله عتیقه که قرار بود از یکی از کشورهای اروپایی راهی تهران شود، دست یافتند.

تعقیب در خاک ایران

ماموران که تنها راه دستگیری متهمان را تعقیب تاجر عتیقه می‌دانستند، بعد از ورود وی به‌پایتخت، او را زیر نظر گرفتند و سایه به سایه به تعقیب وی پرداختند.

این تحقیقات، ماموران را به خانه‌ای در شمال تهران رساند که قرار بود مرد تاجر بعد از اقامتی کوتاه در آنجا، با فروشندگان محموله تاریخی وارد معامله شود.

گروه تحقیق که تمامی حرکات این مرد را زیر نظر داشت، در ادامه بررسی‌ها متوجه شد معامله میلیونی قرار است به‌زودی در یکی ازمحله‌های غرب‌ تهران انجام شود و به این ترتیب محل قرار به محاصره واحدهای عملیاتی درآمد.

هنوز چند ساعت از حضور ماموران در این محل نگذشته بود که آنها متوجه خودروی مدل بالایی شدند که وارد خیابان شد و در محل قرار توقف کرد.

تاجر اروپایی

سرنشین خودرو، همان تاجر اروپایی بود که برای انجام معامله عتیقه خود را به این محل رسانده بود.دقایقی بعد از حضور این مرد در محل، جوان موتورسواری که یک محافظ قوی هیکل او را همراهی می‌کرد، خود را به نزدیکی مرد تاجر رساند تا تعدادی اشیای عتیقه و سکه را که به همراه خود داشت به وی بفروشد.

سرهنگ پاسدار علیرضا انوری- فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران- با بیان این خبر در تشریح جزئیات دستگیری متهمان گفت: ماموران با مشاهده قاچاقچیان عتیقه به سرعت دست به کار شدند و آنها را قبل از انجام معامله میلیونی دستگیر کردند.

وی افزود: با کشف تعدادی سکه‌ قدیمی، یک کاسه و پیمانه عتیقه از متهمان، این اشیا برای بررسی‌های تخصصی در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت و هر 2 متهم به بازداشتگاه انتقال یافتند.

سرهنگ انوری با بیان اینکه متهم اصلی پرونده مردی معروف به فلفل است ادامه داد: این مرد یکی از قاچاقچیان عتیقه است که در جریان بازجویی‌ها مدعی شده اشیای عتیقه را از حفاری‌های غیرمجاز در غرب کشور به‌دست آورده و قصد داشته است آنها را به مبلغ 500میلیون تومان به تاجر اروپایی بفروشد.

استخدام محافظ

وی با اشاره به اینکه این مرد برای آنکه از سوی خریدار رودست نخورد، مرد قوی‌هیکلی را به‌عنوان محافظ همراه خود به محل انجام معامله برده بود، اظهار داشت: بعد از اعترافات متهم به قاچاق محموله تاریخی، کارشناسان سازمان میراث فرهنگی اعلام کردند: کاسه و پیمانه کشف شده از متهمان، مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است که پادشاهان آن دوره از این پیمانه برای مصرف دارو استفاده می‌کردند.

سکه‌های تقلبی

فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد سکه‌های کشف شده از متهمان تقلبی هستند که به طرز ماهرانه‌ای از روی نمونه‌های واقعی مربوط به دوران ساسانی جعل شده‌اند و متهمان قصد داشتند آنها را به‌عنوان عتیقه به تاجر اروپایی بفروشند.

اطلاع دهید

سرهنگ پاسدار علیرضا انوری،- فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران- با بیان اینکه متهمان هم‌اکنون با قرار قانونی راهی زندان شده‌اند از کسانی که از فعالیت اینگونه باندها خبر دارند خواست ماجرا را به یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران اطلاع دهند.

کد خبر 71937

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز