یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۱۹
۰ نفر

گروه حوادث: قاچاقچیان عتیقه که قدیمی‌ترین سنگ‌نوشته مرقد مطهر امام رضا(ع) را به سرقت برده بودند

 زمانی که قصد داشتند آن را به قیمت 3 میلیارد تومان به فروش برسانند توسط ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی ورامین دستگیر شدند

یک سال قبل قدیمی‌ترین سنگ‌نوشته مرقد مطهر امام رضا(ع) توسط افراد ناشناسی به سرقت رفت و از همان زمان تحقیقات پلیسی برای کشف راز این سرقت آغاز شد.

در حالی که بررسی‌ها برای شناسایی سارقان این سنگ‌نوشته ادامه داشت، مدتی قبل گزارشی در اختیار ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی شهرستان ورامین قرار گرفت که نشان می‌داد اعضای یک باند قاچاق عتیقه قصد دارند یک کتیبه گران‌قیمت را در این شهر به فروش برسانند.

با این گزارش، رسیدگی به موضوع در دستور کار گروهی از ماموران قرار گرفت و بررسی‌های تخصصی برای شناسایی و دستگیری قاچاقچیان عتیقه آغاز شد.

ماموران که برای یافتن ردی از متهمان، بررسی‌های گسترده‌ای را آغاز کرده بودند، موفق شدند از طریق اطلاعات به دست آمده از مخبرین خود به سرنخ‌هایی از مردی که محمد نام دارد دست پیدا کنند.

از آنجا که احتمال می‌رفت وی کتیبه قدیمی را در خانه‌اش نگهداری کند، محل زندگی او به محاصره پلیس درآمد و ماموران با دریافت دستور قضایی قدم به این خانه گذاشتند.
بعد از دستگیری محمد، وی مدعی شد از ماجرای کتیبه عتیقه خبر ندارد و ماموران او را اشتباهی دستگیر کرده‌اند.

اظهارات این مرد در حالی بیان می‌شد که جست‌وجوی دقیق خانه او نیز نشان می‌داد اثری از کتیبه عتیقه در آنجا نیست. اما درست زمانی که این مرحله از تحقیقات پلیسی با بن بست مواجه شده بود، ماموران عکس و مشخصاتی در خانه محمد پیدا کردند که متعلق به یک کتیبه تاریخی بود.

با پیدا شدن این عکس، بازجویی از مرد جوان آغاز شد و او که چاره‌ای جز بیان حقیقت نداشت با اعتراف به قاچاق عتیقه گفت: قصد داشتم این کتیبه را به مبلغ 3 میلیارد تومان به یک تاجر عتیقه بفروشم، به همین خاطر از ترس دستگیر شدن، آن را در محلی در روستای گل‌عباس ورامین زیر خاک مخفی کردم تا هنگام فروش آن را به محل انجام معامله منتقل کنم.

سرهنگ ایرج قاسم آبادی- فرمانده انتظامی شهرستان ورامین – با اعلام این خبر گفت: بعد از اعترافات این مرد، ماموران عازم روستای مورد نظر شدند و بعد از خارج کردن سنگ‌نوشته قدیمی، آن را در اختیار سازمان میراث فرهنگی قرار دادند.

وی ادامه داد: با بررسی‌های کارشناسان مشخص شد کتیبه کشف شده قدیمی‌ترین سنگ مرقد مطهر امام رضا(ع) است که مربوط به شجره نامه ایشان بوده و سال گذشته توسط قاچاقچیان میراث فرهنگی به سرقت رفته است.

وی افزود: این سنگ از لحاظ قدمت تاریخی و اهمیت خط کوفی آن ارزش فراوانی دارد و یکی از شاهکارهای تاریخی دنیا محسوب می‌شود.

سرهنگ قاسم آبادی با بیان اینکه سنگ نوشته مورد نظر از جنس سنگ مرمر بوده و متعلق به سال 516 هجری قمری است، خاطر نشان ساخت: ماموران در ادامه تحقیقات موفق شدند یکی دیگر از همدستان محمد را نیز دستگیر کنند و تلاش برای شناسایی خریداران این کتیبه قدیمی ادامه دارد.

کد خبر 74405

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز