چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۸۷ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

گروه حوادث: 8 مرد و زن با تشکیل باند سرقت، در طول 3 ماه به 4 طلافروشی در 4‌ شهر دستبرد زدند، اما بعد از آخرین سرقت در تهران، در دام پلیس گرفتار شدند.

اعضای این باند که همگی جزء یک خانواده هستند هنگام سرقت‌ها نقاب به‌صورت داشتند و همیشه 2 مرد موتورسوار آنها را اسکورت می‌کردند.

اوایل آبان امسال، 3 مرد مسلح که نقاب به چهره داشتند وارد یک طلافروشی حوالی میدان مشیریه تهران شدند و بعد از تیراندازی و تهدید مالک مغازه، بیش از 2کیلوگرم طلا و جواهر از پشت ویترین مغازه ربودند.

آنها سپس سوار یک خودروی پژو پرشیا شدند و در حالی که 2 سرنشین یک موتورسیکلت آنها را اسکورت می‌کردند پا به فرار گذاشتند.

چند ثانیه بعد از این سرقت مسلحانه، ماجرا به پلیس گزارش شد و گروهی از کارآگاهان اداره اول آگاهی تهران برای بررسی موضوع عازم محل حادثه شدند.

ماموران در بررسی آثار به جا مانده در صحنه جرم و تحقیق از شاهدان سرقت، به سرنخ‌هایی از خودروی سارقان دست یافتند اما وقتی به استعلام شماره پلاک آن پرداختند، مشخص شد این خودرو مسروقه است و مردان تبهکار قبل از ورود به طلافروشی، آن را از خیابان‌های تهران به سرقت برده‌اند.

در حالی که تحقیقات پلیسی برای یافتن ردی از سارقان ادامه داشت، گروه تحقیق از طریق مخبرین پلیس مطلع شدند 2 زن جوان به یک طلافروشی در جنوب غرب تهران رفته‌اند و قصد دارند مقداری طلای بدون فاکتور را به فروش برسانند.

وقتی مشخص شد خودروی این دو زن، همان خودرویی است که سارقان نقابدار از آن برای سرقت از طلافروشی استفاده کرده بودند، گروهی از ماموران به سرعت عازم طلافروشی شدند و این دو مظنون را زیر نظر گرفتند و محل زندگی متهمان را در یکی از شهرک‌های غرب تهران شناسایی کردند.

درحالی‌که این محل از سوی تیم‌های نامحسوس پلیس زیر نظر گرفته شده بود، ماموران متوجه رفت‌وآمد چند مرد به این خانه شدند که با بررسی مشخصات این افراد در بانک اطلاعاتی پلیس، مشخص شد تمامی آنها دارای سوابق کیفری متعددی هستند و از سوی پلیس چند شهر دیگر نیز تحت تعقیب قرار دارند.

به این ترتیب، ماموران تمامی رفت‌وآمدهای آنها را زیر نظر گرفتند و در تحقیقات شبانه‌روزی موفق شدند 5‌مخفیگاه متهمان را در غرب تهران شناسایی کنند.

وقتی مشخص شد اعضای اصلی باند قصد دارند 11 آذرماه در یکی از مخفیگاه‌هایشان جمع شوند، ماموران این محل را محاصره کردند و در نیمه‌های شب، عملیات ضربتی برای دستگیری آنها را آغاز کردند.

در این عملیات، متهمان با شلیک‌های پراکنده به سوی ماموران قصد فرار از محاصره آنها را داشتند، اما وقتی متوجه شدند تمامی راه‌های فرار آنها بسته شده و عبور از محاصره پلیس ممکن نیست، خود را تسلیم کردند.

سارقان خانوادگی

با دستگیری 5 عضو این باند که تمامی آنها با هم نسبت فامیلی دارند، متهمان به اداره آگاهی انتقال یافتند و بازجویی‌های تخصصی از آنها آغاز شد.

«سر کرده ما فردی به‌نام جواد است که نقشه سرقت‌ها را او طراحی می‌کند.» یکی از متهمان با بیان این جمله در توضیح سرقت‌هایشان گفت: «مدتی قبل به پیشنهاد جواد این باند سرقت را تشکیل دادیم و با تهیه چند قبضه اسلحه فعالیت‌های خود را شروع کردیم.

ما بعد از زیر نظر گرفتن طلافروشی میدان مشیریه، به طراحی نقشه‌ سرقت پرداختیم و سپس با استفاده از اسلحه و شلیک‌های پی‌درپی، فضای رعب و وحشت به‌وجود آوردیم و نقشه‌مان را عملی کردیم. بعد از این سرقت نیز طلاهای مسروقه را در اختیار همسران 2 عضو باند قرار دادیم تا آنها را به فروش برسانند که ماموران ما را شناسایی کردند.»

بعد از اعترافات متهمان، تحقیقات پلیس برای دستگیری سردسته باند ادامه یافت و کارآگاهان موفق شدند به سرنخ‌هایی از این مرد در یکی از شهرهای غربی کشور دست پیدا کنند.

به این ترتیب 2 تیم از کارآگاهان اداره یکم با دریافت نیابت قضائی عازم این شهر شدند و بعد از 20 روز بررسی‌های گسترده، موفق شدند مخفیگاه این مرد را به‌همراه چند عضو دیگر باند شناسایی کنند.

با دستگیری متهمان و کشف طلاهای مسروقه در مخفیگاه آنها، مشخص شد مقداری از این طلاها با طلاهای سرقت شده از جواهر فروشی میدان مشیریه مطابقت ندارد و به این ترتیب ماموران دریافتند اعضای این باند، سرقت‌های دیگری نیز مرتکب شده‌اند.

متهمان در ادامه بازجویی‌ها وقتی دیدند چاره‌ای جز بیان حقیقت ندارند، راز 3 سرقت مسلحانه دیگر را فاش کردند و گفتند: یکی از سرقت‌ها را 28 مهرماه در استان همدان انجام دادیم و در آن 5 کیلوگرم طلا به سرقت بردیم.

سرقت دیگر 6 آبان و در بوئین زهرای قزوین صورت گرفت که در جریان آن 7 کیلو طلا ربودیم و در سومین سرقت که11 آبان ماه در اسلامشهر انجام دادیم، 10 میلیون تومان چک‌پول به سرقت بردیم.

سرهنگ عباسعلی محمدیان - رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ - با اعلام این خبر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد جواد که به‌عنوان سرکرده این باند نقشه سرقت‌ها را طراحی می‌کرد از افراد شروری است که سابقه حمل مواد‌مخدر و درگیری مسلحانه داشته و در سرقت‌های متعددی شرکت کرده است.

وی با بیان اینکه از مخفیگاه‌های اعضای این باند 3 قبضه اسلحه کلاشینکف، 200‌تیر جنگی و مقداری از طلاجات مسروقه کشف شده است، افزود: اعضای این باند برای انجام سرقت‌های خود 3دستگاه خودروی پژو پرشیا سرقت کرده بودند که بعد از هر سرقت آن را رها می‌کردند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه احتمال ارتکاب سرقت‌های بیشتری توسط این باند وجود دارد، تحقیقات کارآگاهان در این زمینه ادامه دارد.

کد خبر 72025

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز