همشهری آنلاین- دکتر علی صباغیان: ذخایر صندوق تثبت کننده روسیه که سال 2004 ودر پی افزایش قیمت نفت خام در بازارهای جهانی برای حفاظت از بودجه این کشور در برابر کاهش قیمت نفت ایجاد شد تا اول نوامبر 2005 به 094/2 تریلیون روبل (51/76میلیارد دلار) رسیده است.

به گزارش مسکو نیوز، وزارت دارایی روسیه روز چهارشنبه اول نوامبر اعلام کرد رقم ذخایر این صندوق در اول کتبر 2006 رقم 89/1 تریلیون روبل(57/70 میلیارد) دلار بوده است.

منابع این صندوق که از محل عوارض و مالیات صادراتی اعمال شده بر قیمت هر بشکه نفت فراتر از 27 دلار تامین می شود به طور کامل به ارز های خارجی تبدیل می گردد.

طبق مقررات فعلی دارایی های این صندوق می تواند برای خرید اوراق قرضه درجه یک دولتی خارجی صرف شود با این قید که 45 درصد به ترتیب به خرید اوراق دلاری و 10 درصد به خرید اوراق بر مبنای پوند مورد استفاده قرار گیرد.

خبرگزاری رویترز هم به نقل از وزارت دارایی روسیه اعلام کرده که بازدهی سرمایه گذاری منابع این صندوق بر 9/13 میلیارد دلار(519 میلیون دلار) بالغ شده که برابر با 54/6 درصد بر مبنای دلار است.

این وزراتخانه افزوده است که منابع صندوق تثبیت کننده روسیه 32 میلیارد دلار،25 میلیارد یورو ، 8/3 میلیارد پوند و 153 میلارد روبل(71/ میلیارد دلار) باضافه درآمدهایی واریزی به صندوق در ماه اکتبر که هنوز به ارز تبدیل نشده می باشد.

در روند تبدیل وجوه صندوق به ارز های معتبر ،روبل به ارزهایی که سبد 268 میلیارد دلاری ذخیره ارز و طلای بانک مرکزی روسیه را تشکیل می دهد تبدیل می شود.ذخایر این صندوق اکنون بخشی از ذخایر ارزی روسیه محسوب می شود.
 
در حال حاضر وزرات دارایی روسیه با حمایت ولادیمیر پوتین رییس جمهور این کشور سرگرم جمع آوری نظرات سازمان های دولتی برای تقسیم این صندوق به دو صندوق جداگانه  به منظور صیانت از منایع آن است.

قرار است صندوق ذخیره ارزی روسیه به دو صندوق شامل یک صندوق ذخیره برای حفاظت ازبودجه و متشکل از  دارایی های با نقد پذیری بسیار بالا  که با سرعت قابل تبدیل به پول نقد در زمان ضروری باشد و یک صندوق نسل های آینده که منابع آن برای به حداکثر رساندن بازدهی در سهام شرکت های خوب سرمایه گذاری خواهد شد تقسیم شود.
 
بسیاری از اقتصاد دانان روسی معتقدند که تقسیم صندوق ذخبیره ارزی روسیه به دو صندوق فوق الذکر موجب خواهد شد تا منابع این صندوق از دسترس سیاستمداران پوپولیست که قصد دارند بخشی از ثروت نفتی روسیه را در آستانه انتخابات پارلمانی سال آینده خرج افزایش رفاه زود گذر کنند بدور خواهد داشت.

کد خبر 7060

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز