یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۷:۱۶
۰ نفر

مهمانان شرکت‌کننده در ضیافت نهار با رییس جمهور روسیه اعلام کردند، ولادیمیر پوتین متعهد شده تا در سال 2008 از قدرت کناره‌گیری کند.

پوتین هم‌چنین به جانشینش توصیه کرده تا با فقر مبارزه و رشد اقتصادی را تضمین کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویتر، ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه حدود چهار ساعت با گروهی از 50 کارشناس خارجی در ضیافت ناهاری در مقرش در خارج از مسکو گفت‌وگو کرد.

آنگلا استنت، مدیر مرکز مطالعات اورسیا، روسیه و اروپای شرقی در دانشگاه جورج‌تاون در واشنگتن گفت: جالبترین نکته‌ی این نشست این بود که پوتین تاکید کرد در نظر ندارد برای احراز پست ریاست جمهوری در سال 2008 رقابت کند. او معتقد است وظیفه‌ی اخلاقی‌اش ایجاب می‌کند قانون اساسی را نشکند.

سخنگوی کرملین این نشست را تایید کرد اما گفت وی هیچ اظهار نظر فوری در این خصوص ارایه نمی‌کند.

نیکولای زلوبین، مدیر پروژه‌ی روسیه و اوراسیا از موسسه‌ی امنیت جهانی در واشنگتن گفت: او درباره‌ی مواردی سخن گفت و به جانشینش توصیه‌هایی کرد.

زلوبین که در کنار پوتین نشسته بود، گفت: این توصیه‌ها شامل مبارزه با فقر، ایجاد یک سیستم چند حزبی واقعی‌، اصلاحات منطقه‌یی، تنوع اقتصادی و سطح بالای رشد بود.

رییس جمهور روسیه هم‌چنین با اعمال تحریم علیه ایران و استقلال کوزوو مخالفت کرد و حمایت خود را از الکساندر یوشچنکو، رییس جمهور اوکراین اعلام کرد.

پوتین گفت: وظیفه‌اش ارتقا در روابط با آمریکا، الحاق به سازمان تجارت جهانی و رقابت برای جلب حمایت متحدان در میان کشورهای شوروی سابق است.

مارشال گلدمن، استاد اقتصاد دانشکده‌ی ولسلی ماساچوست نیز اعلام کرد: برداشت من این است که پوتین بهترین اقدامات را برای بهبود روابط با همتاهای بین‌المللی‌اش به انجام رساند. پوتین با اینکه مجبور نبود اما خیلی سعی کرد تا اظهارات مثبتی درباره‌ی جورج بوش، رییس جمهور آمریکا بیان کند.

به گفته‌ی گلدمن، پوتین با این حال از "مشاوران بد" رییس جمهور آمریکا انتقاد کرد و درباره‌ی اتحادیه‌ی اروپا گفت که روسیه فاصله‌ی زیادی برای تعامل با این اتحادیه‌ی دارد، اگرچه روسیه می‌خواهد همکاری نزدیک‌تری با این اتحادیه‌ داشته باشد.

رییس جمهور روسیه هم‌چنین از روابط روسیه با چین اظهار خرسندی کرد.

کد خبر 3784

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز