چهارشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۵ - ۰۹:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه 15 و 16 شهریورماه به دعوت "محمد ششم" پادشاه مراکش از این کشور دیدار می کند.

به گزارش خبرگزاری نووستی، سفر پوتین به مرکش، اولین سفر رییس جمهور کشور روسیه به این کشور در کل تاریخ روابط میان دو کشور است. روابط روسیه و مراکش از کهن‌ترین روابط میان روسیه و اعراب است.

در جریان دیدار ولادیمیر پوتین از مراکش دیدارهایی در سطوح عالی برگزار می‌شود که در آنها مسائل مهم سیاست بین المللی اوضاع و دورنمای توسعه روابط و همکاری‌های دوجانبه مورد بررسی قرار می‌گیرد. انتظار می رود که طرفین در این سفر توافقنامه‌های مهمی به امضا برسند.

در حال حاضر مراکش از نظر حجم مبادلات کالا با روسیه در میان کشورهای آفریقایی در رتبه اول قرار دارد.

در جمع بندی های سال 2005 حجم تبادلات کالا به 1,2 میلیارد دلار رسیده است. از نظر حجم خرید مرکبات از مراکش هم روسیه بعد از اتحادیه اروپا مقام اول را دارد.

در مراکش برخی مؤسسات مشترک با شرکت روسیه در امور ساختمان سازی، حفاری در آب، فروش محصولات کشاورزی و دامداری و غیره مشغول فعالیت هستند. همچنین در سال جاری روسیه و مراکش توافقنامه ای در مورد تأسیس شورای تجاری منعقد نمودند.

زمینه‌های آموزشی، فرهنگی و علمی از زمینه‌هایی‌است که ده‌ها سال است که همکاری در آنها میان دو کشور با موفقیت ادامه دارد.

بیش از 10 هزار مراکشی در مراکز آموزش عالی شوروی سابق و روسیه مدرک عالی تحصیلی دریافت کرده‌اند و در حال حاضر در روسیه دو هزار پانصد نفر مراکشی مشغول تحصیل هستند.

اقدام مراکش در سال 2005 برای صدور رژیم بدون ویزا به روسیه مورد توجه مسکو واقع شد. از آن زمان جریان توریست به مراکش دو برابر شده است.

در دوران شوروی سابق "حسن دوم " پادشاه فقید مراکش بارهای به مسکو سفر کرد و در سال 2002 هنگام سفر پسر وی "محمد ششم" بیانیه شراکت استراتژیکی میان روسیه و مراکش منعقد شد که منعکس کننده اوضاع روابط دو کشور در مرحله نوین می باشد.

روسیه و مراکش از سال 1897 روابط مستقیم سیاسی برقرار کردند اما ریشه روابط دو کشور به قرن 18 میلادی باز می‌گردد.

در سال 1778 "سیدی محمد بن عبدالله" سلطان مراکش پیامی به "کاترین دوم" امپراطور آن زمان روسیه جهت عقد قرار داد صلح میان دو کشور ارسال کرد.

کد خبر 3591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز