همشهری آنلاین: با افزایش حجم ذخایر ارز و طلای فدراسیون روسیه به 400 میلیارد دلار این کشور جایگاه سوم جهان از لحاظ میزان ذخایر ارز و طلا را به خود اختصاص داد.

به گزارش خبرگزاری نووستی به نقل از روزنامه ورمیا نووستی طبق اطلاعات بانک مرکزی فدراسیون روسیه، حجم ذخایر ارز و طلای روسیه در روز 25 مه سال جاری میلادی برابر با 402.2 میلیارد دلار بود. تنها طی سال جاری این شاخص بیش از 32% افزایش یافته است. البته از سال 1997 این ذخایر 26 برابر افزایش داشته اند.

 دست اندر کاران بازار انتظار دارند که رکورد کنونی ذخایر ارز و طلای فدراسیون روسیه، آخرین رکورد در سال جاری باشد. چرا که دیگر انتظار اعلام فروش سهام از سوی بانک های بزرگ روسیه، یعنی بانک سپرده گذاری "اسبربانک" و بانک تجارت خارجی "و. ت. ب." نمی رود و این بدان معناست که پول و سرمایه بیشتر در روسیه بیکار خواهد ماند.

حداقل میزان موجودی ارز و طلای روسیه در زمان فروپاشی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی بود. در اواخر سال 1991 حجم ذخایر ارز و طلا معادل با نرخ ارز کنونی، برابر با 26 میلیون دلار بود. اکنون از این نظر، روسیه جایگاه سوم جهان را پس از چین (1.2 تریلیون دلار) و ژاپن (915 میلیارد دلار) دارد.

ولادیمیر تیخامیروف،کارشناس عالی اقتصادی کمپانی مالی"اورال سیب" اظهار داشت:"حجم کنونی ذخایر روسیه کافی است، حتی ذخیره نیز می ماند. فرمول مشخصی برای تعیین متناسب بودن حجم این ذخایر با اقتصاد وجود ندارد، اما اصل پذیرفته شده این است که ذخایر زمانی کافی محسوب می شوند که 3-4 ماه واردات کشور را پوشش دهند".

میزان واردات روسیه بین 12-17 میلیارد دلار در ماه است که در این صورت ذخایری تا 80 میلیارد دلار کافی است. حتی اگر از حجم امروز ذخایر ارز و طلا 100 میلیارد دلار صندوق ذخیره دولتی را کم کرد که برای موارد خاص و رکود اقتصادی نگهداری می شود، ذخایر روسیه باز هم بیشتر است.

پالینا لازیچ،کارشناس شرکت سرمایه گذاری "آک بارس فینانس" می گوید: "در سال جاری عامل اصلی رشد ذخایر ارز و طلای روسیه، دریافت وام از سوی بانک ها و کمپانی های روسیه برای شرکت در مزایده فروش دارایی های یوکوس، سهام بانک "و ت ب" و "اسبربانک" و نیز تحکیم ارزش حقیقی روبل بود که طی چهار ماه برابر با 2.4% بوده است".

خانم لازیچ معتقد است که از ماه ژوئن سرعت رشد ذخایر ارز و طلای روسیه کاهش خواهد یافت، چرا که دیگر انتظار جذب سرمایه تا این حد، همانند ماه های مارس-مه 2007 نمی رود.

طبق پیشبینی های بانک مرکزی فدراسیون روسیه، حجم ذخایر ارز و طلای روسیه تا پایان سال جاری می تواند بین 351 میلیارد دلار تا 446 میلیارد دلار باشد.

کد خبر 23501

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز