سه‌شنبه ۲۶ آذر ۱۳۸۷ - ۱۸:۲۴
۰ نفر

سیروس برزو: داستان بی پایان سفر انسان به فضا با سفر یوری گاگارین آغاز شد.

همان طور که خواندید، در ستون «تقویم فضانوردی» ، سیروس برزو ، کارشناس مسائل نجومی و فضایی مقیم روسیه ، برای شما گاهشمار سفر انسان به فضا را می نویسد.

14 مه 1981

سایوز-04 روز 14 مه 1981 به فرماندهی «لئونید پاپف»، راهی مدار زمین شد. فضانورد دیگر این ناو، «دومیترو پروناریو»، تبعه رومانی بود، یک روز بعد سایوز-04 با موفقیت به مجتمع فضایی سالیوت-6 پیوست و دو کیهان‌نورد، به نام های «کوالنک» و «ساوینیخ » ساعتی بعد وارد ایستگاه فضایی شدند. تلویزیون‌‌های شوروی و رومانی، به طور مستقیم این جریان را نشان دادند. چهار فضانورد از روز بعد، به کمک یکدیگر به انجام آزمایش‌‌های طراحی شده توسط دانشمندان رومانی و شوروی پرداختند. تا روز 21 مه، مجتمع فضایی متشکل از سه ناو سالیوت-6، سایوز تی-4 و سایوز-04 جمعاً به طور مشترک 113 بار زمین را دور زده بودند. یک روز بعد، ضمن دور دوم، تیم فضایی شوروی-رومانی به سایوز-04 بازگشته، سفینه خود را از ایستگاه مداری جدا کردند. سایوز-04 در نقطه تعیین شده در 225 کیلومتری دژکازگان آرام فرود آمد.

چهار روز بعد، کوالنک و ساوینیخ نیز ایستگاه مداری را با سایوز تی-4 ترک گفته و به ماموریت خود خاتمه دادند.

5 ژوئن 1981

دومین پرواز فضاپیمای شاتل با حضور «جو انگل» و «ریچارد ترولی» آغاز شد. ناو کیهانی قابل استفاده مجدد کلمبیا به عنوان نخستین سفینه‌ای که برای بار دوم راهی مدار زمین می‌شود، نام خود را در تاریخ فضانوردی به ثبت رساند. بعد از رسیدن به مدار، فضانوردان بخش باربری را باز کردند و آن را با کمک دوربین تلویزیونی بررسی کردند.

گرچه برای کلمبیا سفر 124 ساعته پیش‌بینی شده بود، اما کارشناسان مرکز هدایت پرواز تصمیم گرفتند به خاطر مشکل در یکی از باتری‌‌های کیهان پیما، پرواز را به 54 ساعت کاهش دهند. انگل و ترولی برنامه کاری کوتاه اما فشرده‌تری را اجرا کردند؛ در نتیجه توانستند 90 درصد کارهای اصلی را به انجام برسانند. مهم‌ترین کار یعنی آزمایش بازوی مکانیکی در دور هفدهم توسط ترولی انجام شد.

سرانجام کیهان‌پیمای کلمبیا با وجود وضعیت جوی نامناسب، روز 24 نوامبر در پایگاه هوایی ادواردز فرود آمد

22 مارس 1982

سومین پرواز فضاپیمای «کلمبیا» آغاز شد. «جک لوسما» و «گوردون فولرتن» طی 8 روز سفر کلیه سیستم‌‌های سفینه خود را در مدار زمین آزمایش کردند.

سفر فضاپیما با نشستن آن در باند فرودگاه «وایت سندز» نیومکزیکو پایان یافت.

کد خبر 70471

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز