چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۲:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: مجموع برداشت از ذخایر نفتی طی 30 سال پس از پیروزی انقلاب 36 میلیارد بشکه بوده که این میزان نسبت به دوره 30 ساله قبل از انقلاب (26 میلیارد بشکه) 6/38 درصد رشد داشته است.

به گزارش شانا، سیف الله جشن ساز روز چهارشنبه 13 آذر در نخستین کنگره ملی توسعه مخازن شکافدار افزود: متوسط تولید نفت کشور در سال گذشته 4 میلیون و 104 هزار بشکه در روز بوده است.

وی تصریح کرد: تولید گاز طبیعی غنی شده، میعانات گازی، تزریق آب به میادین نفتی، تزریق گاز به میادین نفتی و تولید ال.پی.جی در سال گذشته به ترتیب 506 میلیون متر مکعب در روز، 410 هزار بشکه در روز، 364 هزار بشکه در روز، 71 میلیون متر مکعب در روز و 787 هزار تن در سال بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه به 129 دکل حفاری خشکی و دریا نیاز داریم.

جشن ساز اظهار داشت: حفاری 660 حلقه چاه جدیدی نیز در بخش دریا در حوزه های گازی پارس جنوبی، فلات قاره و سایر حوزه های کشور نیاز است که این میزان که برای حفاری این تعداد چاه 27 دکل پیش بینی شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان این که کل تولید نفت خام طی 30 سال پیش از پیروزی انقلاب اسلامی 26 میلیارد و 200 میلیون بشکه بوده است ادامه داد: تولید نفت از سال 1330 تا پایان 1333 از یک افت شدید برخوردار بود. به طوری که در سال 32 متوسط تولید نفت کشور به 27 هزار بشکه در روز رسید و این نقطه بحرانی به دلیل ملی شدن صنعت نفت و متعاقب آن تحریم خرید نفت ایران از سوی آمریکا و ابرقدرت های جهانی بود.

جشن ساز یادآور شد: در سال 1966 میلادی همزمان با آغاز جنگ 7 روزه عراق و اسرائیل تعدادی از کشورهای عربی تولید کننده نفت اسرائیل را تحریم کردند که در نتیجه آن کشورهای غربی برای تامین نیاز مصرف روزانه خود به ایران برای تولید بیشتر نفت فشار آوردند.

وی با بیان این که سیاست و انرژی دو مقوله مهمی است که در قرن بیستم همیشه با هم همراه بوده اند تصریح کرد: در نتیجه تمام فشارها به ایران تولید نفت در سال های دهه 50 تا پیش از انقلاب غیر صیانتی بوده است و این ضربه بزرگی بر مخازن نفتی ما محسوب می شود.

وی با اشاره به 10 مخزن بزرگ نفتی کشور واقع در حوزه های عملیاتی جنوب گفت: دو مخزن بزرگ مارون و گچساران که در سال های پیش از انقلاب به ترتیب با یک میلیون بشکه در روز و 800 هزار بشکه در روز بدون رعایت اصول صیانتی تولید داشته اند در سال های پس از انقلاب دچار افت تولید شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به عملکرد شرکت ملی نفت ایران در تولید نفت خام بین سال های 57 تا 86 افزود: در سال های جنگ تحمیلی تولید نفت دچار افت شدید شد اما با اجرای طرح والفجر از سوی کارشناسان و تلاشگران صنعت نفت اجرا شد، تولید نفت به میزان قابل توجهی افزایش یافت به گونه ای که در طی مدت یاد شده با حفاری 500 حلقه چاه و تعمیر یک هزار حلقه چاه تولید نفت از دو میلیون و 200 هزار بشکه به 4 میلیون و 200 هزار بشکه در روز افزایش یافت.

وی تصریح کرد: تولید نفت در مدت یاد شده با توسعه و راه اندازی خطوط لوله جریانی، تسهیلات روزمینی و فراهم کردن ابزار و تجهیزات لازم به میزان 95 درصد صیانتی بوده است.

جشن ساز خاطرنشان کرد: تولید صیانتی مفهومی بود که نخستین بار از سوی معمار کبیر انقلاب حضرت امام (ره) عنوان شد و این خود عامل تضمین انقلاب، سربلندی نظام، توسعه صنعت نفت و افتخار شرکت ملی نفت ایران بوده است.

کد خبر 69997

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز