گروه اقتصادی: کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس 9 برابر بیشتر از ایران از ذخایر نفت و گاز موجود در خلیج‌فارس برداشت می‌کنند.

این خبر در حالی از سوی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران تایید شد که با توجه به گستره مرزهای آبی ایران در خلیج‌فارس‌، قرار گرفتن ایران بر پیکره شمالی این دریا و حاکمیت جغرافیایی ایران بر نیمی از سرزمین آبی و منابع آن، برداشت ایران از منابع خلیج‌فارس باید برابر و حتی با توجه به حاکمیت واحد بر منابع شمالی این دریا بیشتر باشد.

برخی گزارش‌ها نیز حکایت از این واقعیت دارد که حتی میزان برداشت ایران از منابع مشترک خلیج‌فارس که مهم‌ترین آن میدان گازی پارس‌جنوبی است، نیز بسیار کمتر از دیگر کشورهاست.

کمبود سرمایه و ضعف جذب سرمایه‌گذاری خارجی و همچنین پایین بودن کیفیت فناوری‌های مورد استفاده برای استحصال نفت و گاز ازجمله عوامل مهم این بهره‌برداری ضعیف از منابع و منافع ملی کشور در خلیج‌فارس است که این موضوع از نتایج ضعف پیوند و نداشتن تعامل قوی با اقتصاد جهانی است؛

موضوعی که این روزها به‌عنوان یکی از نقاط قوت اقتصاد کشور از سوی رئیس‌جمهوری مورد تاکید قرار گرفته است.  ‌سیف‌الله جشن‌ساز معاون وزیر نفت دیروز در کنفرانس خبری، بر اظهارات اخیر یکی از مدیران دیگر این وزارتخانه مبنی بر اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس 9 برابر ایران از منابع نفت و گاز برداشت می‌کنند، تاکید کرد.

به گزارش مهر، وی خاطرنشان ساخت: این مسئله در میدان‌های مشترک نیست و کل برداشت آنان از منابع هیدروکربوری 9 برابر ایران است. وی علت این عقب بودن را کمبود توان کشور از نظر منابع مالی و وسعت مخازن ایران در بخش خشکی عنوان کرد.

جشن‌ساز گفت: در حال حاضر 13 دکل حفاری در خلیج‌فارس برای ایران عملیات حفاری انجام می‌دهند در حالی که این میزان در بخش مربوط به کشورهای عرب حدود 84 دکل است. 

وی تاکید کرد: اگر ما هم توان مالی داشتیم می‌توانستیم به آنان برسیم. وی کمبود تکنولوژی را در این زمینه دخیل ندانست.

به گزارش خبرنگار ما تاکید مدیرعامل شرکت ملی نفت به کمبود سرمایه درحالی بیان می‌شود که بخش‌هایی از درآمد این شرکت برای واردات بنزین و گازوئیل در سال‌جاری اختصاص داده شده‌است.

با وجود کمبود منابع مالی هنوز منابع مالی لازم برای جایگزین کردن آن از سوی دولت تامین نشده  و لایحه دولت برای تامین منابع مالی لازم و تامین بودجه هزینه شده وزارت نفت به مجلس ارائه نشده است.

در چنین شرایطی، مدیرعامل شرکت نفت از نیاز به160 میلیارد دلار سرمایه در صنعت نفت در 5 سال آینده سخن گفت. وی راه جذب سرمایه لازم را ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری اعلام کرد.

دفاع از افزایش قیمت انرژی

مدیرعامل شرکت ملی نفت از اصلاح قیمت به‌عنوان راه کنترل مصرف انرژی دفاع کرد. سیف‌الله جشن‌ساز مدیرعامل شرکت ملی نفت دیروز در جمع خبرنگاران گفت: هماهنگ با اجرای طرح‌های توسعه میدان‌های گازی، تقاضا نیز باید مدیریت شود.

مدیرعامل شرکت ملی نفت 2راه برای کنترل مصرف برشمرد که از نظر وی شامل اصلاح ساز و کارهای مصرف انرژی و اصلاح نظام قیمت‌گذاری می‌شود.

افزایش قیمت تنها راه تحکیم سیاست‌های بهینه‌سازی‌ مصرف انرژی است و با توجه به اینکه در سال‌های گذشته سیاست‌های بهینه‌سازی‌ اعمال شده از سوی دولت با سیاست‌های قیمتی حمایت نشده است مصرف انرژی در کشور هر سال افزایش یافته است.

این در حالی است که بهره‌وری انرژی نیز در کشور که تا پیش از تثبیت قیمت‌ها هر سال اندکی افزایش داشت از هنگام تثبیت قیمت‌ها هر سال روند نزولی دارد.

دفاع مدیرعامل شرکت نفت از افزایش قیمت انرژی درواقع دفاع از حذف یارانه انرژی در کشور است که دولت قرار است در لایحه‌ای به مجلس ارائه کند.

کد خبر 70199

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز