همشهری آنلاین: وزیر نفت با تأکید بر این که ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضای نفت خام بهترین عامل برای ثبات در بازار است، نوسان‌های اخیر بهای نفت را ناشی از عوامل سیاسی دانست.

غلامحسین نوذری در گفت‌و‌گو با شانا درباره نوسان‌های اخیر قیمت نفت توضیح داد: یکی از علت‌های اصلی نوسان قیمت نفت در ماه‌های اخیر، کاهش ارزش دلار بود که ارزش آن در مقابل سایر ارزها به شدت کاهش یافت، برای مثال برابری 1.39 دلار با هر یورو ظرف یک روز به 1.48 رسید.

وی با اشاره به برگزاری اجلاس فوق العاده اوپک در روزهای 16 و 17 دسامبر (26 و 27 آذر) در شهر اوران واقع در غرب الجزایر گفت: اعضای اوپک در اجلاس فوق‌العاده خود در الجزایر با ارزیابی وضعیت بازار، شرایط رشد اقتصاد جهانی و بررسی میزان عرضه و تقاضا درباره میزان تولید تصمیم گیری می‌کنند.

وی با اشاره به این که اجلاس یکصد و چهل و نهم اوپک اجلاس موفقی بود، گفت: در این اجلاس ایران با همراهی بعضی کشورها، توانست بقیه همکاران را نسبت به کاهش تولید سازمان قانع کند.

نوذری تصریح کرد: در این جلسه پس از بحث و بررسی در باره آخرین وضعیت بازار نفت، اعضای اوپک تصمیم گرفتند تا میزان تولید کنونی خود را که در شهریور ماه به 32 میلیون و 600 هزار بشکه در روز رسیده بود، به تعهد تولید توافق شده در اجلاس شهریور ماه سال گذشته برسانند.

وی با بیان این که صد و چهل و نهمین اجلاس وزرای اوپک با اعلام کاهش سقف تولید کشورهای عضو به کار خود پایان داد، ا‌ظهار داشت: بر این اساس قرار شد تا 11 کشور عضو اوپک بدون عراق و اندونزی 28 میلیون و 800 هزار بشکه در روز تولید کنند.

وی با اشاره به این که بروز توفان آیک نیز در منطقه خلیج مکزیک از دیگر عوامل اثرگذار بر افزایش یک باره بهای نفت در ماه اخیر بوده است، بیان کرد: 90 درصد تولید نفت آمریکا در منطقه خلیج مکزیک انجام می‌شود و طوفان آیک موجب تعطیلی بسیاری از سکوهای نفتی در خلیج مکزیک و همچنین از کار افتادن حدود 16 پالایشگاه شد.

نوذری با تأکید بر این که امروزه عوامل سیاسی بیش از عوامل طبیعی بر بهای نفت تأثیرگذار است، یادآور شد: بر اساس گزارش‌های رسیده در نوسان‌های اخیر قیمت نفت، به دلیل عوامل سیاسی قیمت نفت ظرف یک روز 10 دلار به ازای هر بشکه کاهش پیدا کرد.

وی ناآرامی‌های اخیر نیجریه را بر قیمت نفت اثر گذار خواند و گفت: کشور نیجریه، بزرگ‌ترین تولید کننده نفت در قاره آفریقا و هشتمین صادرکننده آن در جهان است، تولید نفت این کشور هم اکنون بر اثر ناآرامی‌های جنوب این کشور تا حد چشمگیری کاهش یافته که در مجموع بر نوسان‌های بهای نفت تأثیرگذار بوده است.

وزیر نفت با تأکید بر این که ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا نفت بهترین عامل برای ثبات بازار است، یادآوری کرد: چه کاهش عرضه و چه مازاد عرضه هر دو می‌توانند بازار را متأثر کنند.

کد خبر 64824

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز