چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: صد و چهل و نهمین اجلاس وزرای اوپک با اعلام کاهش سقف تولید کشورهای عضو و تولید 28 میلیون و 800 هزار بشکه در روز، به کار خود پایان داد.

به گزارش شانا، یکصد و چهل و نهمین اجلاس عادی اوپک با حضور 13 کشور عضو این سازمان از ساعت 21 به وقت محلی (23 و 30 دقیقه به وقت تهران) آغاز شد که در این جلسه پس از بحث و بررسی در باره آخرین وضعیت بازار نفت، اعضای اوپک تصمیم گرفتند تا میزان تولید فعلی خود را که در ماه جاری به 32 میلیون و 600 هزار بشکه در روز رسیده بود به تعهد تولید توافق شده در اجلاس شهریور سال گذشته برسانند.

بر این اساس قرار بر این شد تا 11 کشور عضو اوپک بدون عراق و اندونزی 28 میلیون و 800 هزار بشکه در روز تولید کنند.

وزیران نفت اوپک که در نشست بسته خود بیش از 4 ساعت به بحث و مذاکره پرداختند، با این تصمیم حدود 600 هزار بشکه از مازاد عرضه فعلی خود به بازار کم می‌کند.

به این ترتیب عربستان بیشترین کاهش تولید یعنی حدود 600 هزار بشکه در روز خواهد داشت و ایران نیز بر مبنای تعهد تولید خود در اجلاس سپتامبر 2007 عمل می‌کند.

در این اجلاس تصمیم بر این شد تا تعهد تولید اکوادور تا زمان افزایش تولید این کشور که به واردکننده نفت خام تبدیل شده است  از مجموع تولید اوپک حذف شود. همچنین آنگولا و اکوادور از این اجلاس به بعد وارد نظام تعهد تولید اوپک شدند.

وزرای نفت اوپک در اجلاس 149 توافق کردند تا اجلاس فوق العاده ای را در روزهای 16 و 17 دسامبر (26 و 27 آذر) در شهر اوران الجزایر برگزار کنند تا در صورت نوسان غیر منتظره بازار نفت بتوانند به سرعت در این باره تصمیم‌گیری کنند.


10 کشور مشمول نظام تعهد تولید اوپک شامل، عربستان سعودی، ایران، کویت، قطر، امارات، لیبی، الجزایر، نیجریه، ونزوئلا و اندونزی می‌شد که از این پس اندونزی از آن خارج و اکوادور و آنگولا به آن افزوده می‌شوند.

غلامحسین نوذری - وزیر نقت ایران - پیش از برگزاری جلسه بسته وزیران نفت اوپک، با تاکید بر این که اوپک در نشست وین برای کنترل مازاد عرضه نفت در بازار چاره اندیشی می‌کند، پایبندی اعضای اوپک به رعایت سهمیه تولید را عامل کنترل بازار ارزیابی کرد.

وی گفت: کمیته نظارت بر بازار، وضعیت تولید، عرضه و تقاضا در بازار نفت و شرایط اقتصاد جهانی را بررسی و آینده بازار را پیش بینی می‌کند.

وی اظهار داشت: آمارها نشان می‌دهد که نفت کافی در بازار وجود دارد و در 3 ماه اول و دوم سال 2009  مازاد عرضه بسیاری خواهیم داشت؛ به گونه‌ای که در 3 ماه اول یک میلیون و 200 هزار بشکه در روز و در 3 ماه دوم 2 میلیون و 200 هزار بشکه در روز با مازاد عرضه روبه‌رو هستیم که باید برای آن چاره‌ای اندیشید.

نوذری تاکید کرد: در جلسه نظارت بر بازار نفت تصمیم بر این شد تا در این اجلاس، اوپک با حفظ منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به سقف تولید مناسب برسد.

وی در این‌باره که رسیدن به سقف مناسب تولید با کاهش تولید ممکن می‌شود یا رعایت سهمیه‌ها از سوی اعضا گفت: اگر کشورها به تعهدهای خود عمل کنند، بازار کنترل خواهد شد.

صد و چهل و نهمین جلسه وزیران نفت کشورهای عضو اوپک در محل دبیرخانه این سازمان در وین اتریش بامداد 20 شهریور (10 سپتامبر) برگزار شد.

کد خبر 62975

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز