ادامه نزول شدید قیمت‌ نفت خام، مانعی بر سر راه سیاست‌های انبساط مالی دولت ایران محسوب می‌شود

البته ذخایر ارزی ایران هم‌اکنون در سطح مطلوبی قرار دارد و دولت در کوتاه‌مدت از کاهش قیمت نفت آسیب جدی نخواهد دید ولی در بلندمدت در تامین مالی طرح‌های خود با مشکل مواجه خواهد شد.

در سال گذشته، درآمدهای نفتی 26درصد تولید ناخالص داخلی ایران را به‌خود اختصاص داد؛ حال آنکه سهم بخش صنعت 17درصد و بخش کشاورزی فقط 10درصد بود و مابقی به بخش خدمات اختصاص داشت.

درآمد نفتی ایران در 2سال اخیر به رکوردهای بی‌سابقه‌ای رسید به‌طوری که برآورد می‌شود ایران در سال 2006میلادی نزدیک به 55میلیارد دلار و در سال 2007 بیش از 60میلیارد دلار از فروش نفت خام، درآمد کسب کرده است.

ابتدای سال پیش‌بینی می‌شد با ادامه روند صعودی نفت خام، درآمد نفتی این کشور در سال‌جاری میلادی به حدود 80میلیارد دلار هم برسد که البته با کاهش‌های اخیر قیمت نفت، این پیش‌بینی دیگر قابل تحقق نیست. 

از سوی دیگر، درآمدهای بالای نفتی در سال‌های اخیر موجب رشد چشمگیر ذخایر ارزی ایران شده است.

بر این اساس، در حالی که ذخایر ارزی ایران در سال 2006 حدود 47میلیارد دلار بود این رقم در سال 2007 به 60میلیارد دلار رسید و براساس آخرین آمار، موجودی آن حدود 82میلیارد دلار برآورد می‌شود که رقم قابل اعتنایی است.

در حالی که تحریم‌های یکجانبه آمریکا و همچنین قطعنامه‌های اخیر شورای امنیت، هزینه تجارت در عرصه بین‌المللی و تبادلات مالی را برای ایران افزایش داده است، اما درآمدهای بالای نفتی این کشور در سال‌های اخیر موجب کاسته شدن آثار این تحریم‌ها شده است.

دولت ایران، یارانه بالایی برای مواد غذایی و سوخت می‌دهد و درآمدهای بالای نفتی امکان واردات مواداولیه برای بخش تولید را فراهم کرده است.

اما اگر قیمت نفت به سقوط خود ادامه دهد، ادامه سیاست‌های فوق برای دولت ایران، دشوار خواهد شد.

صندوق بین‌المللی پول تخمین زده که اگر قیمت نفت به کمتر از هر بشکه 75دلار سقوط کند، ایران در اوایل سال 2010میلادی دچار کسری تراز حساب جاری خواهد شد.

البته خود مقامات ایران همچون رئیس‌کل بانک مرکزی نیز نسبت به عواقب کاهش قیمت نفت هشدار داده‌اند و خواستار کاهش واردات کالاهای غیرضروری و لوکس و در مقابل، تقویت منابع حساب ذخیره ارزی شده‌اند.

این در حالی است که مصرف بخش اعظم درآمدهای نفتی در 3سال اخیر به تورم در این کشور دامن زده و براساس اعلام صندوق بین‌المللی پول، نرخ تورم کنونی در ایران به 24درصد رسیده است.

وال استریت ژورنال - 25اکتبر 2008

کد خبر 66593

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز