همشهری آنلاین: غلامحسین نوذری -وزیر نفت - روز شنبه ۲۵ آبان، با حلمی گولر، وزیر انرژی ترکیه دیدار و درباره توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی مذاکره کرد.

به گزارش شانا، ایران و ترکیه مناسبات گسترده‌ای در بخش انرژی دارند که صادرات گاز ایران به ترکیه، صادرات گاز به اروپا از مسیر این کشور و توسعه فازهای ۲۳ و ۲۴ میدان گازی پارس جنوبی از جمله آنهاست.

هم اکنون دو کشور در باره توسعه دو فاز یاد شده مذاکره می‌کنند و به گفته علی وکیلی - مدیر عامل شرکت نفت و گاز پارس - نتیجه این مذاکرات به زودی اعلام خواهد شد.

احداث خطوط لوله انتقال گاز ایران به ترکیه و انتقال گاز ترکمنستان به ترکیه از قلمرو ایران، از دیگر مباحث مورد مذاکره دو کشور ایران و ترکیه در بخش انرژی است.

وزیر انرژی ترکیه نیز اوایل این ماه (آبان) اعلام کرده بود که توافقنامه‌های چند میلیارد دلاری با ایران در زمینه انرژی به مرحله پایانی خود نزدیک شده است و انتظار می‌رود این توافقنامه‌ها تا پایان سال ۲۰۰۸ میلادی به امضای دو طرف برسد.

وی با تاکید بر این که گفت‌و‌گوهای ترکیه با ایران تقریبا به نتیجه رسیده است، یادآوری کرده بود که همکاران ما در حال انجام تغییرات نهایی در این توافق‌ها هستند.

برخی منابع خارجی نیز به نقل از یک مقام ارشد ترکیه اعلام کردند که آنکارا از ایران خواسته است صادرات گاز طبیعی به ترکیه را تا سطح ۸ میلیارد متر مکعب افزایش دهد. ترکیه نزدیک به ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز از ایران وارد می‌کند.

گولر تصریح کرد: من برای امضای این توافقنامه‌ها به ایران سفر خواهم کرد و این سفر پیش از پایان سال جاری میلادی خواهد بود.

پیش از این ایران و ترکیه برای توسعه همکاری‌ها در بخش انرژی با یکدیگر مذاکراتی داشته اند؛ چنان که در تیر ماه سال گذشته سید کاظم وزیری هامانه، وزیر پیشین نفت ایران و حلمی گولر - وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه - تفاهمنامه‌ای برای صادرات گاز ایران از ترکیه به اروپا و مشارکت ترکیه در توسعه فازهای پارس جنوبی امضا کردند و تیم‌های کارشناسی در طول سال گذشته و سال جاری نیز مذاکرات خود را در این زمینه ادامه داده‌اند.

علاوه بر مناسبات ایران و انرژی در بخش انرژی، به گفته اکبر ترکان - معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزارت نفت - ترکیه تقاضای جدیدی برای دریافت گاز از ایران دارد که این درخواست افزون بر قرارداد پیشین صادرات گاز از ایران به ترکیه است.

کد خبر 68451

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز