یکشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر مشاور تجارت خارجی ترکیه گفت: با ایجاد منطقه مشترک اقتصادی، تهران و آنکارا در شرایط بهتری بحران اقتصادی و مالی جهانی را پشت سر می‌گذارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت بازرگانی ،کورشاد توزمن ‌در همایش توسعه همکاری‌ های اقتصادی و تجاری که با حضور سید مسعود میرکاظمی وزیر بازرگانی کشورمان، مسوولان سازمان توسعه تجارت ایران، ‌اتاق ایران و بیش از 130 تن از فعالان اقتصادی ترکیه و 500 تن از بخش خصوصی ایران در هتل استقلال برگزار شد خواستار ایجاد منطقه مشترک اقتصادی میان ایران و ترکیه شد.

وی با اشاره به اینکه تهران و آنکارا می‌توانند با اتخاذ راهبردی مشترک نسبت به افزایش مبادلات تجاری اقدام کنند، افزود: ‌‌آرزوی ما در قرن حاضر رساندن روابط دو کشور به عصر طلایی است تا منطقه از این روابط بهره ببرد.

وی درادامه ‌کاهش تعرفه کالاها میان دو کشور را خواستار شد.

20 میلیارد دلار برنامه میان‌مدت پنج ساله

به گفته کورشاد توزمن ، در حال حاضر سطح مناسبات تجاری دو کشور از 10 میلیارد دلار در سال فراتر رفته است و امید می‌رود تا در یک دوره میان مدت پنج ساله، این رقم به 20 میلیارد دلار در سال برسد.

برقراری خط هوایی بین ترکیه- مشهد

توزمن همچنین از برقراری خط هوایی ترکیه- مشهد در اسفندماه جاری خبر داد و گفت: ‌به طور قطع این خط هوایی زمینه انجام فعالیت‌های مشترک را میان بازرگان دو کشور فراهم می‌کند.
این مقام مسوول در ترکیه می‌گوید: ‌بخش خصوصی نقش موثری در افزایش مناسبات تجاری دارد و از فعالیت‌های اتاق بازرگانی ایران و شورای مشترک همکاری میان دو کشور در این زمینه تقدیر کرد.

سفرهای شهرستانی هیات ترکیه

وزیر مشاور تجارت خارجی ترکیه سپس از سفر هیات تجاری 130 نفری ترکیه به ریاست وی به شهر مشهد طی روزهای آینده خبر داد و گفت: سفر به شهرهای اصفهان، ‌شیراز و تبریز برای افزایش مناسبات تجاری با تجار ایرانی از دیگر برنامه‌هایی است که هیات بازرگانی و اقتصادی ترکیه، پیگیری می‌کند.

توزمن سپس با طرح این مطلب که گسترش مناسبات تجاری با ایران،‌ نزد ترکیه از اهمیت بالایی برخوردار است، ‌از بخش خصوصی ایران خواست تا در سفر به آناتولی ترکیه از واحدهای صنعتی این کشور بازدید کنند.

 اکوتا و کاهش تعرفه

وزیر مشاور تجارت خارجی ترکیه با اشاره به اینکه ‌براساس قرارداد تعرفه تجاری امضاشده میان کشورهای عضو اکو (اکوتا)‌، در سال 2008 میلادی مقرر شده بود که کشورهای یادشده تعرفه های خود را کاهش دهند، از جمهوری اسلامی ایران خواست که هرچه زودتر نسبت به میزان کاهش تعرفه‌ها و تعداد کالاهای مشمول این امر به دبیرخانه اکوتا اطلاع‌رسانی کند.

 تعیین استاندارد غذای حلال در میان کشورهای اسلامی

توزمن ‌سپس از تعیین استاندارد غذای حلال در میان کشورهای اسلامی به عنوان گامی مهم و جدی برای حضور بیشتر در صحنه مبادلات تجاری در سطح جهان، یاد کرد.

وی از رفع برخی مشکلات بانکی و تغییر قوانین در بانک صادرات- واردات ترکیه (اگزیم بانک)‌ برای تسهیل روابط بانکی خبر داد و گفت:‌ در حال حاضر بانک‌های ترکیه هرنوع پول ملی را می‌پذیرند.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه یکی از شرکت‌های این کشور در تاسیسات پتروشیمی رازی در ایران برنده مناقصه شده است از جمهوری اسلامی ایران خواست تا در بخش‌های مختلف این کشور سرمایه‌گذاری کند.

وی ایجاد زمینه مشارکت شرکت‌های مقاطعه‌کاری ترکیه در پروژه‌های ایران را خواستار شد.

توزمن از طرح نوین‌سازی گمرکات ترکیه و همزمان رفع کمبود نیرو در مبادی ورودی این کشور به عنوان تلاش درجهت بهبود مبادلات تجاری دو کشور نام برد و یادآور شد: ‌ضروری است تا دو کشور استانداردهای جدید روابط را ارتقا بخشند.

مشکلات حمل و نقل
 
وی تاکید کرد: ‌ترکیه برای تسهیل در روابط تجاری نسبت به رفع مشکلات حمل و نقل اقدام کرده و براین اساس از کامیون‌های ترانزیت که کالاهای ترکیه را از این کشور حمل می‌کنند، مالیات سوخت دریافت نمی‌کند.

توزمن تصریح کرد: ترکیه این مهم را از طریق مهمور کردن مخازن سوخت کامیون‌ها انجام می‌دهد.این مقام ترکیه ای سپس از جمهوری اسلامی ایران نیز خواست تا با این اقدام نسبت به کاهش هزینه‌های حمل و نقل و ... اقدام کند.

به گفته وی، راه‌آهن سریع‌السیر استانبول- ترکیه مشکلات زیربنایی در این بخش را مرتفع کرده است.

بحران جهانی

وزیر مشاور تجارت خارجی ترکیه به موضوع بحران جهانی اشاره کرد و گفت: در شرایطی که کشورهایی مانند آمریکا از بحران مالی و اقتصادی متحمل خسارت‌های جدی شده‌اند، برخی کشورهای نوظهور اقتصادی نیز از این صدمات در امان نخواهند بود.

به اعتقاد وی، ‌امروزه هنوز کسی عمق بحران جهانی را به درستی درک نکرده و بسیاری از کشورهای جهان برای عبور از بحران جهانی به تزریق منابع مالی اقدام می‌کنند.
توزمن ادامه داد: دو کشور ایران و ترکیه می‌توانند با فعالیت‌های مشترک، ‌این بحران را پشت سر بگذارند.

 هنوز به اهداف مورد نظر برای توسعه روابط دست نیافتیم

وی در پایان با اشاره به اینکه آخرین دیدار وی از ایران شش ماه پیش صورت گرفت، اظهار داشت: ‌با وجود دیدارهای پی درپی، هنوز به اهداف مورد توجه در توسعه روابط مشترک نرسیده ایم و باید تلاش کرد.

کد خبر 74337

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز