گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری با اشاره به مذاکرات موجود میان ایران و غرب برای پایان دادن به مناقشه‌های هسته‌ای، مذاکرات ژنو را سرآغاز خوبی برای حل و فصل این مناقشه دانست و گفت:

 با این گفت‌و‌گوها مسیر درستی در مورد برنامه هسته‌ای باز شده است‌ و ما با حفظ حقوق مسلم و قانونی خود، رایزنی‌های موجود درباره موضوع هسته‌ای را ادامه می‌دهیم.

محمود احمدی‌نژاد در نشست خبری مشترک با عبدالله گل، همتای ترکیه‌ای خود در استانبول، از تلاش‌های ترکیه برای حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران تقدیر کرد و افزود: ما از هر ابتکار جدیدی که توسط دوستانمان در ترکیه و سایر کشورها ارائه شود، استقبال می‌کنیم و معتقدیم گفت‌و‌گو بهترین راه است و همیشه نیز برای آن اعلام آمادگی کرده‌ایم.وی همچنین موضوع هسته‌ای ایران را کاملا سیاسی دانست و تصریح کرد: دولت آمریکا ۳۰ سال است که با ملت ایران در هر مقطع و به هر بهانه‌ای مقابله می‌کند و موضوع هسته‌ای نیز فقط بهانه‌ای است تا دولت آمریکا بدخواهی‌های خود را نسبت به ملت ایران نشان دهد.

رئیس‌جمهوری که پنجشنبه برای انجام سفری 2 روزه به استانبول رفته بود، در بخش دیگری از سخنان خود دیدگاه‌های تهران و آنکارا در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را نزدیک به هم دانست و گفت: مناسبات تجاری دو کشور طی 4 سال آینده از ۱۰میلیارد دلار فعلی به ۲۰ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

عبدالله گل، رئیس‌جمهوری ترکیه نیز در این مصاحبه مطبوعاتی ابراز امیدواری کرد که مذاکرات هسته‌ای ایران در کوتاه‌مدت به نتیجه برسد.وی با بیان اینکه درباره برنامه هسته‌ای ایران و مسائل منطقه‌ای با رئیس‌جمهوری ایران گفت‌و‌گو کرده است، افزود: ترکیه خواهان حل مسئله هسته‌ای ایران از طریق دیپلماسی است.

امضای 5 سند همکاری
کنفرانس خبری مشترک احمدی‌نژاد و گل پس از آن انجام شد که 5 سند همکاری در زمینه‌های مبارزه با تروریسم‌، مواد‌مخدر و جرایم سازمان یافته، همکاری در زمینه‌های زیست‌محیطی و گردشگری، کتابخانه‌های ملی و حمل‌ونقل بین مقام‌های عالی‌رتبه ایران و ترکیه در حضور رؤسای‌جمهوری دو کشور به امضا رسید.محمود احمدی‌نژاد و عبدالله گل همچنین در مذاکرات مشترک خود که عصر پنجشنبه انجام شد، تقویت همکاری‌های مشترک برای گسترش روابط و نیز مبارزه با تروریسم و ریشه‌کن کردن مواد‌مخدر را مورد تأکید قرار داده و خواستار افزایش هماهنگی‌های لازم در این خصوص شدند.

محمود احمدی‌نژاد، صبح نیز در جمع نخبگان، نویسندگان و خبرنگاران ترکیه‌ای گفت: در این سفر توافقنامه خوبی درباره انرژی میان ایران و ترکیه امضا شد، هرچند این توافقنامه‌ها با توجه به اینکه از نوع توافقنامه‌های سرمایه‌گذاری است، به زمان زیادی برای اجرا نیاز دارد.
به گزارش ایسنا، رئیس‌جمهوری در نشستی خبری هم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا وی از پرکردن خلأ امنیتی پس از خروج آمریکا از عراق، به وسیله ایران سخن گفته است، تصریح کرد: من چنین چیزی نگفتم؛ من گفتم که اقتدار آمریکا در منطقه ما رو به زوال است و به‌زودی باید این منطقه را ترک کند، پس از ترک آمریکا از عراق و منطقه خلأیی ایجاد خواهد شد که کشورهای منطقه باید بتوانند با همکاری هم این خلأ را پر کنند، کشورهای منطقه حاضرند امنیت خود را برقرار کنند و در عراق نیز فکر می‌کنیم که همه باید از دولت عراق حمایت کنند، چراکه استقلال، یکپارچگی و امنیت عراق به نفع همه کشورهای منطقه است. وی درباره بحران فلسطین هم گفت: ما برای مسئله فلسطین یک راه‌حل روشن داریم و آن برگزاری رفراندوم در سرزمین‌های اشغالی است، ما فکر می‌کنیم تاریخ مصرف رفتارهای زورگویانه به پایان رسیده است و می‌توان با همه‌پرسی مشکل آن منطقه را حل کرد. موضوع همه‌پرسی، موضوعی بود که محمود احمدی‌نژاد پیش از سفر به ترکیه، در گفت‌وگو با شبکه‌ تلویزیونی ان‌تی‌وی ترکیه نیز به آن اشاره کرده بود.رئیس‌جمهوری همچنین صبح دیروز با بازرگانان و تجار فعال ایرانی در ترکیه و همچنین تجار ترکیه‌ای دیدار و گفت‌و‌گو کرد و پس از آن هم در نماز جمعه استانبول شرکت کرد.

احمدی‌نژاد عصر همچنین با رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر و علی‌باباجان، وزیر امور خارجه ترکیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس‌جمهوری را در سفر به ترکیه، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه، پرویز فتاح، وزیر نیرو، غلامحسین نوذری، وزیر نفت و اسفندیار رحیم مشایی، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همراهی کردند

کد خبر 60686

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز