گروه سیاسی: رئیس‌جمهوری ترکیه روز شنبه در جمع خبرنگاران گفت: پلیس اطلاعاتی به دست آورده بود که حاکی از تهدید علیه محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری ایران در زمان دیدار هفته گذشته وی از ترکیه بود.

عبدالله گل در اظهاراتی که واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه آن را منتشر کرد، در پاسخ به پرسشی درباره تدابیر شدید امنیتی برای دیدار احمدی‌نژاد از استانبول، گفت: استانداری و شهربانی استانبول به وی گفتند، اطلاعاتی به دست آنها رسیده که نمی‌توانستند آن را نادیده بگیرند و الزاما چنین تدابیر شدیدی را اتخاذ کردند.

به گزارش ایرنا، عبدالله گل در ادامه گفت: البته که نمی‌توان در تصمیم‌های نیروهای امنیتی مداخله کرد، ولی مقامات امنیتی تاکید کردند که اطلاعات منابع آنها موثق بوده و چنین تصمیمی را اجتناب‌ناپذیر کرده بود.

وی گفت: انتظار دارد شهروندان استانبول این وضعیت را درک کنند. وی در عین حال مشخص نکرد چه تهدیدی علیه رئیس‌جمهوری وجود داشته است.این سومین بار است که اخباری از ترور و تهدید علیه احمدی‌نژاد مطرح می‌شود.

نخستین بار وی در جمع علما و روحانیون در قم از طرح ترور خود در جریان سفر به عراق خبر داد. احمدی‌نژاد چندی پس از آن نیز در جمع خبرنگاران گفت کسانی که می‌خواستند در عراق وی را بربایند افرادی از ملیت‌های فلسطین، عراق، افغانستان و آمریکا بوده‌اند.

بار دیگر نیز علی ذبیحی، مشاور نیروی انسانی نهاد ریاست‌جمهوری و پس از وی ابوالفضل ظهره‌وند، سفیر ایران در رم از طرح ترور رئیس‌جمهوری در جریان سفر وی به ایتالیا برای شرکت در اجلاس فائو خبر داده بودند.

گل در اظهاراتی که از تلویزیون این کشور هم پخش شد، همچنین از ترافیکی که به‌علت تشدید تدابیر امنیتی در استانبول ایجاد شد، ابراز تأسف کرد.

پلیس ترکیه خیابان‌هایی را که احمدی‌نژاد در زمان سفر به استانبول از آنها عبور کرد، مسدود کرده بود که در نتیجه بسیاری از شهروندان و گردشگران سرگردان شدند و تعدادی از گردشگران نیز به پروازهای خود نرسیدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، احمدی‌نژاد نیز از مشکلاتی که به سبب دیدارش ایجاد شد، عذرخواهی و در عین حال خاطرنشان کرد: این تمهیدات امنیتی به تصمیم مقامات ترکیه اتخاذ شده است که شاید نگران فعالیت‌های صهیونیست‌های تروریست بوده‌اند.

سفر2روزه احمدی‌نژاد سحرگاه روز شنبه با ورود وی و هیات‌ همراه به تهران پایان یافت.

کد خبر 60815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز