همشهری آنلاین: نماینده ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت(اوپک) پیشنهاد کرد این سازمان درنشست اضطراری قاهره، روزانه بین یک تا یک و نیم میلیون بشکه دیگر از تولید خود بکاهد.

سید محمدعلی خطیبی در مصاحبه با خبرنگار واحد مرکزی خبر با بیان اینکه تقاضای جهانی نفت روزانه تا 3 میلیون بشکه کاهش یافته است گفت: اوپک در نشست اضطراری سوم آبان در وین تصمیم به کاهش یک و نیم میلیون بشکه از تولید خودگرفت و بهتر است در نشست اضطراری قاهره نیز تصمیم به کاهش یک تا یک و نیم میلیون بشکه دیگر بگیرد تا موازنه نسبی میان تولید و تقاضا برقرار شود.

وی افزود: البته این پیشنهاد در شرایطی مطلوب است که بحران جهانی اقتصادی عمیق تر نشود و اعضای اوپک نیز به تعهدات خود مبنی بر کاهش سهمیه ها پایبند باشند.

نماینده ایران در اوپک در پاسخ به اینکه آیا همه کشورها قادر به عملی کردن تعهدات خود هستند یا خیر گفت: به علت افزایش قیمت جهانی نفت در دو سه سال اخیر، کشورهای عضو اوپک از ذخایر مالی خوبی برخوردارند و می‌توانند برای مدتی از تولید خود بکاهند.

خطیبی با بیان اینکه در سه دهه اخیر نیز شاهد افت شدید قیمت جهانی نفت بوده‌ایم افزود: در ضمن کشورهای عضو اوپک بدانند برای مدیریت بازار جهانی باید به تعهدات خود پایبند باشند و الا قیمت‌ها بیش از پیش کمتر می‌شود.

وی درخصوص پایبندی اعضای اوپک به تعهد کاهش یک و نیم میلیون بشکه‌ای که در نشست قبلی این سازمان اتخاذ شد با بیان اینکه این موضوع در پایان ماه نوامبر مشخص می‌شود گفت: البته روند نزولی قیمت نفت و افزایش ذخیره نفت کشورهای بزرگ صنعتی، نشان دهنده مازاد عرضه است.

نماینده ایران در اوپک درباره علت انتخاب مصر به عنوان میزبان نشست اضطراری این سازمان تصریح کرد: بر اساس برنامه ریزی قبلی قرار بود پیش از اجلاس الجزایر نشستی در قاهره پایتخت مصر برگزار شود که در شرایط حاضر، قاهره به عنوان محل نشست اضطراری انتخاب شد.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک)،29نوامبر (9 آذر) در قاهره پایتخت مصر نشست اضطراری برگزار می کند.

کد خبر 68404

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز