همشهری آنلاین: وزیر نفت با بیان اینکه برای تامین گاز شهروندان در زمستان مشکلی وجود ندارد گفت: این موضوع نباید موجب فراموش شدن صرفه جویی در مصرف گاز شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، غلامحسین نوذری درحاشیه نشست با فعالان بخش خصوصی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران تصریح کرد: با تدابیر اجرا شده و صرفه جویی مردم در مصرف گاز، نگرانی درباره تامین ان وجود ندارد.

وزیر نفت با هشدار به مشترکان پرمصرف اظهار داشت: براساس ارزیابی ها، برخی از مشترکان سه برابر الگوی تعیین شده گاز مصرف می کنند که برای توزیع عادلانه گاز چاره ای جزء قطع گاز این مشترکان نداریم.

نوذری درباره نتایج نشست اضطراری اعضای اوپک نیز گفت: باید دید بازار به چه سمتی حرکت می کند، پس از اعلام کاهش تولید نفت اوپک ازاول ژانویه 2009 و کاهش ارزش دلار، شاهد جهش 5 دلاری قیمت نفت بودیم.

وی میزان پایبندی اعضای اوپک به تصمیم‌های قبلی کاهش تولید نفت را حدود 58 درصد اعلام و تصریح کرد: با توجه به کاهش چشمگیر قیمت نفت به نظر می رسد میزان پایبندی اعضا به کاهش جمعی حدود دو میلیون بشکه ای در روز جدی تر خواهد بود.

نوذری درباره توافق با ترکمنستان برای تعیین قیمت گاز وارداتی از این کشور گفت: با ترکمنستان در خصوص قیمت گاز توافق خوبی حاصل شد و همچنین توافق هایی میان دو کشور برای توسعه یک میدان گازی در ترکمنستان بدست شرکت های ایرانی صورت گرفت.

وی همچنین درباره نتایج سفر خود به پاکستان گفت: هدف از این سفر ابلاغ پیام رئیس جمهوری ایران به رئیس جمهوری پاکستان درخصوص فجایع غزه بود تا پاکستان به عنوان یک کشور مسلمان نقش فعالتری در این باره ایفا کند.

وزیر نفت درباره قرارداد خط لوله صلح نیز گفت: اولویت ما این است که این قرارداد به صورت سه جانبه امضا شود اما اگر هندی‌ها در این باره تاخیر کنند قرارداد این خط با پاکستان امضا خواهد شد.

وی درباره انجام دور بعد مذاکرات با پاکستان گفت: دو طرف پیشنهادهایی برای چگونگی تعیین قیمت گاز ارائه کردند و قرار شد نتایج این مذاکرات در دولت ها و مجالس دو کشور طرح و نهایی شود و پس از آن دور جدید مذاکرات آغاز خواهد شد.

نوذری همچنین درباره مقرون به صرفه بودن تولید نفت گفت: برخی از تولید کنندگان با قیمت هر بشکه نفت 35 تا 40 دلار هم از ردیف تولیدکنندگان خارج می‌شوند اما در نگاه بلندمدت قیمت هر بشکه نفت 80 دلار می تواند سرمایه گذاری را در بلند مدت توجیه کند.

افزایش قیمت نفت در گرو کاهش تولید

وزیر نفت گفت: عزم جدی اعضای اوپک در کاهش تولید نفت، قیمت آن را افزایش خواهد داد.

نوذری افزود: از 86 میلیون بشکه نفت مصرف جهانی 32 میلیون آن را اعضای اوپک تولید و روانه بازار می کنند.

وزیر نفت با اشاره به نشست اخیر اعضای اوپک گفت: دراین نشست تصمیم گرفته شد اعضای این سازمان تولید نفت خود را 2/2 میلیون بشکه‌ در روز کاهش دهند.

وی اظهار داشت:این تصمیم موجب شدتا در نخستین روزهای ژانویه قیمت نفت 5 دلار در هر بشکه افزایش یابد.

وزیر نفت با تاکید براینکه اگراعضای غیراوپک در کاهش تولید نفت همکاری نکنند نمی توان بازار نفت را به خوبی کنترل کرد ، به نقش حامل‌های انرژی در بازار‌های بین‌المللی اشاره کرد و گفت: هم اکنون نفت 38 درصد و گاز 25 درصد نیاز جهان را تامین می‌کند.

نوذری تصریح کرد: روند مصرف نفت نشان می‌دهد برخی صادر‌کنندگان نفت در دو دهه آینده وارد کننده خواهند شد.

وزیرنفت با بیان اینکه 65 درصد ذخایرانرژی فسیلی جهان در خاورمیانه قرار دارد گفت‌: نقش خاورمیانه در دهه آینده حساس تر می‌شود به طوریکه بسیاری از حرکت‌هایی که در منطقه اتفاق افتاده است می‌تواند ریشه در انرژی داشته باشد.

وی افزود: برغم تحریم‌ها هم اکنون روزانه 4 میلیون و 300 هزار بشکه نفت در کشور تولید می شود.

کد خبر 72331

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز