سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۲

آیدا ابوترابی: به جرأت می‌توان گفت که همه علاقه‌مندان به نجوم، حتی آنهایی که آشنایی کمی با این علم دوست داشتنی دارند، نام «هابل» را شنیده‌اند.

اما شاید کمتر کسی است که از زندگی این دانشمند مشهور و کارهای بزرگ او، اطلاع داشته باشد. درست 119 سال پیش، یعنی 91 نوامبر 1889 میلادی، «ادوین پاول هابل» در شهر «مارشفیلد» آمریکا به دنیا آمد. او از کودکی به ریاضی و ستاره‌شناسی علاقه داشت، اما به اصرار پدرش  رشته حقوق را انتخاب کرد و بعد از پایان دوره کارشناسی به فعالیت در این زمینه پرداخت.

اما در سال 1914 میلادی وکالت را رها کرد و برای یادگیری نجوم دوباره به دانشگاه بازگشت و کار خود را با عکاسی نجوم آغاز کرد. هابل هنگام عکس‌برداری، متوجه سحابی‌های کوچک و کم نوری شد که شباهتی به ابرهای گازی شکل نداشتند.

ادوین هابل در حال کار با تلسکوپ اشمیت در سال 1949

او تحقیق‌های زیادی در این زمینه انجام داد و متوجه شد که  بیشتر این سحابی‌ها بیضی شکل هستند. سپس نظریه‌ای ارائه داد که سر و صدای زیادی در آن زمان ایجاد کرد. اینکه این سحابی‌ها در واقع کهکشان‌هایی متفاوت از کهکشان ما هستند! هابل در آن زمان با دو تلسکوپ 60 و 100 اینچی، که بزرگ‌ترین تلسکوپ‌های دنیا بودند، این فرصت را پیدا کرد که به کار با آنها بپردازد و چند سحابی و ستاره  را کشف کند.

این دانشمند در سال 1930 میلادی بعد از سال‌ها تحقیق و بررسی، مقاله‌هایی درباره سحابی‌های مارپیچی نوشت و بعد از آن تئوری معروف «انبساط جهان» را منتشر کرد.

هابل ادعا کرد که جهان در حال بزرگ شدن است و برای اثبات آن به بررسی سرعت و فاصله کهکشان‌ها پرداخت. نتیجه مطالعات او باعث به وجود آمدن جریان تازه‌ای در علم ستاره‌شناسی نوین و کشف رابطه‌ای بین سرعت و فاصله کهکشان شد. براساس این رابطه (V=H.D) که در آن (V نمایانگر سرعت، D فاصله کهکشان و H عدد ثابت است) هر چه فاصله یک کهکشان بیشتر باشد، سرعت دور شدن آن نیز بیشتر است. این رابطه بعدها به «قانون هابل» شهرت یافت و بر اساس آن نظریه گستردگی یا انبساط جهان پذیرفته شد. کار روی جسم‌های بزرگ کیهانی، کشف سحابی «آندرومدا» و ساخت تلسکوپ 200 اینچی از دیگر کارهای او به شمار می‌رود. هابل سال 1953 میلادی درگذشت و به پاس تلاش‌های ارزنده او در علم نجوم، اولین تلسکوپ فضایی تاریخ به یاد او «تلسکوپ هابل» نامیده شد.