سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۸۷ - ۰۶:۵۲
۰ نفر

آیدا ابوترابی: «اخترک 2020 یک ستاره کوچک معمولی نیست!

می‌شود گفت که یکی از معدود جرم‌های آسمانی اهل مطالعه و کنجکاو، در همسایگی کهکشان راه شیری است که بر حسب اتفاق یک روز وقتی با تلسکوپ نقره‌ای رنگش که به گفته خودش آدم‌ها تا 1000 سال دیگر هم نمی‌توانند یکی مثل آن را بسازند، به سیاره زمین نگاه می‌کرد، متوجه نشریه دوچرخه شد و شروع به خواندن آن کرد. (البته این را هم بگویم که اخترک 2020 از وقتی که کره زمین را کشف کرده، دیگر کار و زندگی‌اش را ول کرده است و مدام در زندگی و کار ما زمینی‌ها سرک می‌کشد و گه گاه ایرادهایی هم می‌گیرد!) همین‌طور که با اشتیاق مشغول خواندن «دوچرخه» بود، از بین مطلب‌ها، توجهش به خبرهای نجومی جلب شد و بعد از کمی تحقیق، فهمید که خوانندگان ما علاقه زیادی به نجوم و اتفاق‌هایی که در جهان می افتد دارند. آنجا بود که فکری به نظرش رسید و تصمیم گرفت که کار تازه‌ای را شروع کند. از طریق ماهواره ارتباطی‌اش با ما تماس گرفت و گفت که حاضر است با ما همکاری کند و خبرهای مربوط به فضا و ستاره‌ها را برایمان بفرستد!

   این شد که ما هم ستونی را مخصوص جناب اخترک 2020 اختصاص دادیم تا هر چند هفته یک بار ما را از اتفاق‌هایی که در گوشه و کنار کیهان می‌افتد با خبر کند و با توضیح‌های اخترکی خودش، به ما بگوید که آن دور دورها چه می‌گذرد. پس این شما و این هم اولین گزارش اخترک 2020...»

شفق قطبی در آلاسکا

   سلام! من اخترک 2020 هستم. قبل از هر چیزی این را بگویم که من ستاره جدی ای هستم و برخلاف شما آدم‌ها که گاهی وقت‌ها به موقع و به اندازه حرف نمی‌زنید،  اهل پرچانگی نیستم، پس بدون معطلی می‌روم سر اصل مطلب! خیلی هم نگران اینکه من کی هستم و چه کار می‌کنم نباشید، چون کم‌کم از طریق گزارش‌هایم با من آشنا می‌شوید!
مهم‌ترین اتفاقی که در یک ماه گذشته رخ داد، انفجار نسبتاً بزرگی در لبه غربی خورشید بود که بر اثر آن توده‌ای از تاج خورشید به خارج از سطح خورشید پرتاب شد.

 علت این پدیده  برخورد لکه‌های خورشیدی و ایجاد میدان مغناطیسی گزارش شد که توسط رصدخانه خورشیدی به نام اس. او. اچ. او(SOHO) ثبت شد. البته من به دلیل دوری از خورشید متوجه این انفجار نشدم، اما بعد از آن تمام حواسم را به اتفاق‌هایی که قرار بود بیفتد جمع کردم. چرا که بعد از هر انفجار خورشیدی، اختلال‌هایی در سیستم ماهواره‌ای و آب و هوای جو زمین به وجود می‌آید. مثلاً این انفجار در منطقه آلاسکا جریان بادی را ایجاد کرد که تحت عنوان «شفق قطبی» نمایان شد. این را هم اضافه کنم که شفق قطبی پدیده بسیار زیبایی در جو زمین است که به دلیل ایجاد شدن ذره‌های باردار و شتاب‌دار در فضا به وجود می‌آید.

   خبر دوم مربوط به تحقیقاتی است که دانشمندان روی لباس‌های فضانوردان انجام دادند و نتیجه گرفتند که فضا بو می‌دهد! آنها لباس‌ها و سفینه‌های فضایی را مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که بوی فضا چیزی شبیه بوی آهن داغ و گوشت برشته شده است! اگر شما هم مثل من جزء آن دسته از افرادی هستید که می‌گویید: «حالا فضا هر بویی که می‌خواهد بدهد، به ما چه ربطی دارد!» باید بگویم که به گفته دانشمندان، دانستن این مطلب به آماده شدن فضانوردان قبل از اعزام آنها کمک می‌کند.

   و خبر آخر درباره فضاپیمایی به نام «کپلر» است که قرار است سال 2009 میلادی به مدار خورشید، که هر گردش آن 372 روز طول می‌کشد، فرستاده شود. طبق اطلاعاتی که من دارم ماموریت این مدارگرد، یکی از برنامه‌های مهم ناساست که برای پیدا کردن سیاره‌ای شبیه زمین، یافتن اندازه دقیق و کشف سیاره‌های کوچک‌تر از آن انجام می‌شود. اما نکته جالب توجهی که درباره این پروژه تحقیقاتی وجود دارد، این است که هرکس می‌تواند نام خود را به همراه یک پیام حداکثر 500 کلمه‌ای از طریق این مدارگرد به آن سوی کیهان بفرستد و  گواهی نامه‌ای به اسم خودش دریافت کند.

   برای این کار کافی است به آدرس  http://namesinspace.seti.org رفته و اسم خودتان را وارد کنید. کسی چه می‌داند شاید من هم اسم خودم را یواشکی در این فهرست وارد کردم!

کد خبر 68613

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز