سه‌شنبه ۵ آذر ۱۳۸۷ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

آیدا ابوترابی: شما به شعبده بازی علاقه دارید؟ هیچ می‌دانید بسیاری از حقه‌هایی که در شعبده بازی وجود دارد، بر پایه قانون‌های علمی است و بعضی از آنها آن‌قدر ساده هستند که اگر کمی دقت کنید به راحتی آنها را کشف می‌کنید؟!

   بد نیست چند تا از آنها را یاد بگیرید و علتشان را بررسی کنید. مطمئن باشید که از این کار لذت خواهید برد!

   به نظر شما اگر یک دستمال را ته یک لیوان قرار بدهیم و لیوان را وارونه داخل آب کنیم، دستمال خیس می‌شود؟ بهتر است خودتان امتحان کنید و با چشم خودتان خیس نشدن دستمال را ببینید. البته دقت کنید دستمال طوری ته لیوان جاسازی شده باشد که هنگام برگرداندن لیوان، دستمال نیفتد!

   اگر به شما بگویم که تنها به کمک یک بطری آب گرم و یک بطری آب سرد می‌توان یک آتشفشان کوچک درست کرد باور می‌کنید؟! دو بطری شیشه‌ای با دهانه متوسط بردارید و در یکی آب جوش، به همراه چند قطره جوهر قرمز ریخته و دیگری را با آب سرد پر کنید. سپس بطری آب داغ را به کمک یک تکه مقوای کلفت وارونه کرده و دهانه آن را روی دهانه بطری آب سرد قرار دهید و شمارش معکوس را آغاز کنید! به محض اینکه مقوا را بکشید، یک آتشفشان جالب را خواهید دید. البته دقت کنید که بطری‌ها را سفت بگیرید که آب از آنها بیرون نریزد.

   به نظر شما به وسیله یک شانه می‌توان جریان آب را منحرف کرد؟! کافی است شانه‌ای از جنس پلاستیک بردارید و موهای خودتان را چند بار با آن شانه کنید. سپس شیر آب را کمی باز کرده و شانه را نزدیک آب ببرید. آب به سمت شانه حرکت می‌کند! جالب است، نه؟!

   شعبده بازی‌های زیادی را می‌توان در آشپزخانه انجام داد. یکی از آنها درست‌کردن معجون عجیبی است که تنها به مقداری جوش شیرین و سرکه احتیاج دارد. یک قاشق جوش شیرین را در یک لیوان آب حل کنید. کمی سرکه را به محلول اضافه کرده و منتظر شوید. شما یکی از معروف‌ترین واکنش‌های شیمیایی را خواهید دید!

   آیا می‌توانید هفت رنگ رنگین‌کمان را در یک چشم به هم‌زدن و بدون استفاده از پاک کن یا رنگ سفید، از بین ببرید؟ یک تکه مقوا بردارید و آن را به شکل دایره ببرید. آن را به هفت قسمت مساوی تقسیم کرده و در هر کدام از آنها یکی از رنگ‌های رنگین کمان، یعنی قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی، نیلی و بنفش را رنگ کنید. سپس مدادی را به وسط دایره مقوایی فرو کرده و آن را مثل فرفره بچرخانید. رنگ‌ها ناپدید می‌شوند، نه؟

   چرا این طور می‌شود؟!

   *در آزمایش اول شما از یکی از ساده‌ترین واقعیت‌های علمی، مبنی براینکه هوا وزن دارد و فضا اشغال می‌کند، بهره گرفته‌اید. لیوان پر از هواست و وقتی آن را به سرعت و وارونه داخل کاسه آب می‌کنید، آب نمی‌تواند وارد آن شود. از طرف دیگر به دلیل سبکی هوا، آب هم نمی‌تواند از لیوان خارج شود. حال شما بگویید نتیجه چه می‌شود؟ دستمال خیس نمی‌شود!

   * آب گرم از آب سرد سبک تر است و به همین دلیل روی آب سرد قرار می‌گیرد. وقتی بطری آب جوش را وارونه می‌کنید، جای آب گرم و سرد با هم عوض می‌شود که با اضافه‌کردن چند قطره جوهر این پدیده را راحت‌تر می‌توان دید.

   * حتماً تا به حال به کمک شانه، تکه‌های کاغذ را جمع کرده‌اید و علت چسبیدن تکه‌های کاغذ به شانه پلاستیکی را می‌دانید. وجود الکتریسیته ساکن باعث جا‌به‌جایی الکترون‌ها می‌شود و جسم را باردار می‌کند. به کمک بار الکتریکی ایجاد شده می‌توان جسم‌ها را جذب و یا دفع کرد.

   * یکی از مهم‌ترین واکنش‌های شیمیایی ترکیب اسید و گاز است. در این شعبده بازی در واقع شما سرکه را که خاصیت اسیدی دارد، با جوش شیرین که خاصیت قلیایی دارد، ترکیب می‌کنید و حاصل آن به‌وجود آمدن گازی است که به خوبی قابل مشاهده است. بد نیست بدانید که همین حباب‌های گاز هنگام پخت شیرینی و کیک باعث پف‌دارشدن آنها می‌شود.
*حتما شنیده‌اید که می‌گویند رنگ سفید مخلوطی از همه رنگ‌هاست. در واقع با تجزیه رنگ سفید آنچه به دست می‌آید رنگ‌های رنگین‌کمان است. وقتی فرفره رنگی را با سرعت می‌چرخانید، آنچه به مغز می‌رسد مخلوطی از رنگ‌هاست که از ترکیب آنها رنگ سفید دیده می‌شود.

کد خبر 67396

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز