مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۹ دی ۱۳۸۷ - ۰۴:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: می‌توانید کارهای علمی- پژوهشی بیشتری غیر از یک بازی ساده با پلی استیشن3 انجام دهید.

گروهی از پژوهشگران در زمینه گرانش با پیکربندی 16 دستگاه پلی استیشن3 (PS3) به یکدیگر نوعی ابررایانه ساخته‌اند که به ستاره‌شناسان کمک می‌کند تا بدون نیاز به ابررایانه‌های بسیار پرهزینه، خصوصیات امواج گرانشی ناشی از ادغام دو سیاهچاله را بررسی و پیش‌بینی کنند.

امواج گرانشی، سطوح موج دار در فضا- زمان هستند که با سرعت نور حرکت می‌کنند. این امواج به طور تئوری از روی معادلات نسبیت عام اینشتین پیش‌بینی شده اما هرگز به طور مستقیم مشاهده نشده‌اند.

این تیم پژوهشی از دانشگاه آلاباما و ماساچوست، پیکربندی مورد نظر را "شبکه گرانش" نامیده و معتقدند که دستگاه پلی استیشن3 شرکت سونی خصوصیات منحصر به فردی دارد که آن را به طور ویژه‌ای برای محاسبات رایانه‌ای مناسب می‌سازد.

PS3 برای اجرای بازی‌های بسیار واقع گرایانه‌اش از یک پردازشگر قدرتمند جدید به نام "موتور پهن باند سلولی" بهره می‌گیرد و می‌تواند با اتصال به شبکه اینترنت جدیدترین برنامه‌ها را دانلود کرده و افراد را برای بازی‌های همزمان در سراسر جهان به یکدیگر متصل کند.

پیش از این نیز از فناوری به کار رفته در دستگاه پلی استیشن 3 برای مطالعه چگونگی شکل‌گیری پروتئین‌ها در بدن انسان و اینکه چرا و چگونه گاهی اوقات این پروتئین‌ها معیوب می‌شوند، استفاده شده بود و به اعتقاد پژوهشگران، این دستگاه آنها را در بررسی بیماری‌هایی نظیر آلزایمر، پارکینسون و فیبروم مثانه کمک می‌کند.

ماهنامه نجوم

کد خبر 71782

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز