مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۹:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان هنگامی که در سال 2013 در مدار قرار گیرد به دوربین قوی مجهز خواهد بود که دانشمندان امیدوارند از منشاها و رازهای جهان پرده بردارد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان فضایی آمریکا (ناسا)  پنج‌شنبه 11 مه (20 اردیبهشت) از مدل در مقیاس واقعی تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) پرده‌برداری کرد که مجهز به تکنولوژی‌های جدید در سال 2013 جایگزین تلسکوپ قدیمی هابل خواهد شد.

دانشمندان امیدوارند این تلسکوپ، که نام رئیس ناسا در سال‌های 1961 تا 1968 را برخود دارد، به اولین ستاره‌های پس از "انفجار بزرگ" و تشکیل منظومه‌های خورشیدی دارای قابلیت میزبانی حیات خواهد نگریست.

این تلسکوپ که پروژه‌ای مشترک میان سازمان‌های فضایی آمریکا، اروپا و کاناداست، سه بار بزرگتر از هابل استو یک آینه شش‌ضلعی با قطر  6.5 متر و یک سپر خورشیدی پنج‌لایه به اندازه یک زمین تنیس دارد.

این سفینه فضایی که بوسیله شرکت نورتروپ گرومن ساخته شده است، 10 تکنولوژی جدید را در هم تلفیق کرده است از جمله دوربین مادون‌قرمز و یک طیف‌سنج که برای کارکرد مطلوب در درجه حرارت بسیار پایین نگهداری می‌شود.

این مدل پنج‌شنبه در مقابل موزه ملی هوا و فضای واشنگتن به نمایش گذاشته شد.

هابل که 17 سال پیش به فضا پرتاب شد با دید ژرفش به درون کیهان که تصاویری بهت‌آور بدون اعوجاجات معمول ناشی از جو زمین به دست داد، باعث تحولی اساسی در ستاره‌شناسی شد.

هابل که در ارتفاع 575 کیلومتری بالای کره زمین در حال چرخش است، دانشمندان را قادر کرد که سن و منشاء جهان را اندازه بگیرند، ابرنواخترهای دوردست را مشاهده کنند، و اجسام بیرون و درون منظومه شمسی را شناسایی و بررسی کنند.

با آنکه هابل به دانشمندان امکان داده است به یک میلیارد سال پس از مهبانگ بنگرند، مسئولان ناسا می‌گویند تلسکوپ جدید با آینه‌هایی که نسبت به آینه‌های هابل شش بار نور بیشتری را جمع می‌کند، حتی بیشتر از این به منشاء‌های جهان نزدیک خواهد شد- یعنی با دیدن نور ساطع‌شده از اشیایی حتی دورتر که صدها میلیون سال طول کشیده است به زمین برسند.

تلسکوپ فضایی  4.5 میلیارد دلاری جیمز وب با یک موشک اروپایی آریان  V در سال 2013 به فضا پرتاب خواهد شد و در فاصله 1.5 میلیون کیلومتری زمین قرار خواهد گرفت.

کد خبر 21856

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز