مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۵ - ۲۰:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: سازمان فضایی آمریکا ناسا اعلام کرد برای آخرین بار با اعزام یک شاتل فضایی تلاش خواهد کرد تلسکوپ فضایی پیشگام هابل را که دوران فرسودگی خود را می‌گذراند، در مدار و عملیاتی نگهدارد.

به گزارش فرانس‌پرس این تصمیم که مایکل گریفین، رئیس سازمان فضایی آمریکا، آن را اعلام کرد پس از   بازبینی کامل ملاحظات ایمنی و تقاضاهای جامعه علمی برای فعال نگهداشتن هابل گرفته شده است.

تلسکوپ هابل بدون این ماموریت تعمیری که احتمالا در سال 2008 انجام خواهد شد، در سال 2009 یا حتی زودتر از آن از کار خواهد افتاد.هابل از هنگامی که در 16 سال پیش به مدار زمین پرتاب شد، به اخترفیزیکدانان کمک کرد تا آزاد از اثرات اعوجاج‌آور جو زمین به ژرفای جهان بنگرند.

این تلسکوپ که در فاصله 575 کیلومتری بالای کره زمین قرار دارد، دانشمندان را قادر ساخته است که سن و منشاهای کیهان را بهتر ارزیابی کنند، ابرنواخترهای دور دست را ببینند، و اجرامی را در درون و بیرون منظومه شمسی شناسایی و بررسی کنند.

هابل در سال 2004 تصاویری از دورترین بخش‌های جهان که تا به حال با نور مرئی دیده شده است، مخابره کرد، که به قول موسسه علمی تلسکوپ فضایی:" ژرف‌ترین تصویر از جهان مرئی بود که تا به حال نوع بشر بدان دست یافته است."

ناسا قصد داشت که در سال 2003 با فرستادن یک  شاتل (سفینه رفت و برگشت فضایی) تعمیر هابل  را آغاز کند، اما انفجار فضاپیمای کلمبیا این برنامه را به هم ریخت.
گریفین گفت این تصمیم را پس از بازبینی دقیق مسائل مربوط به ایمنی فضانوردان شاتل در چنین ماموریتی گرفته شده است. تعمیر هابل ماموریتی چالش‌برانگیز است چرا که خدمه سفینه در صورت بروز  حادثه‌ای وخیم در موقعیتی نیستند که به ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS) پناه ببرند.

ناسا همچنین برنامه فشرده‌ای از 15 ماموریت شاتل برای تکمیل ساختمان ISS قبل از کنار گذاشتن کامل این فضاپیماها  در سال 2010 در پیش دارد، یعنی چهار ماموریت در سال.
ماموریت تعمیر هابل احتمالا در اوائل سال 2008  انجام خواهد شد و لازم است که در حین آن شاتل دومی آماده پرواز با شد تا در صورت بروز خطری فوری که ماموریت نجات را لازم آورد، بتوان از آن استفاده کرد.

در این ماموریت شش ژیروسکوپ پایدارکننده تلسکوپ و  باتری های آنها تعویض  خواهند شد. فضانوردان همچنین باید یک طیف‌سنج مادون‌قرمز که از سال 2004 شکسته است تعمیر کنند و دو وسیله جدید، از جمله یک دوربین میدان باز(Wide Field Camera 3) را نصب کنند که تصاویر ماده تاریک و نخستین کهکشان‌ها  را که پس از مهبانگ تشکیل شده‌اند، تقویت می‌کند.

کد خبر 7058

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز