مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ مهر ۱۳۸۵ - ۰۸:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: ژاپنی‌ها انفجارهای عظیم اتمسفر خورشید را با پرتاب یک کاوشگر به نام سولار - بی زیر نظر می‌گیرند.

در واقع آژانس فضایی ژاپن فضاپیمایی را برای مطالعه و تحقیق درباره انفجارهای عظیم اتمسفر خورشید موسوم به شعله های خورشیدی پرتاب کرده است.

این کاوشگر سولار -بی (Solar-B) نام دارد

The SOLAR-B spacecraft

به گزارش بی بی سی ماموریت این کاوشگر این است که خورشید را از مدار زمین زیر نظر خواهد گرفت و انتظار می رود واضح ترین تصاویر از ستاره منظومه شمسی را به دست دهد.

این مدارگرد به خصوص شعله های خورشیدی را مطالعه خواهد کرد. این رویدادهای خارق العاده در تنها چند دقیقه انرژی ای معادل ده ها میلیون بمب هیدروژنی آزاد می کنند.

سولار-بی تلاش خواهد کرد اطلاعات بیشتری درباره میدان های مغناطیسی که تصور می شود سرمنشاء شعله های خورشیدی هستند جمع آوری کند و همچنین خواهد کوشید آنچه را که به زبانه کشیدن آنها دامن می زند شناسایی کند.

دانشمندان در نهایت با استفاده از دستاوردهای این ماموریت می‌خواهند راه را برای انجام پیش بینی های دقیق‌تر رفتار خورشید باز کنند.

سولار-بی در ساعت 06:36 صبح شنبه به وقت محلی از یوچینورا در دماغه جنوبی ژاپن پرتاب شد. [سابقه موضوع]

این کاوشگر دو تا سه هفته دیگر در یک مدار قطبی قرار خواهد گرفت به طوری که بتواند برای 8 ماه سال، بی آنکه شب شود، خورشید را نظارت کند.

چنانکه رسم ژاپنی ها است، ماهواره پس از قرار گرفتن در مدار و آغاز کار دوباره نامگذاری خواهد شد.

این فضاپیما توسط آژانس فضایی ژاپن (JAXA) و شرکت میتسوبیشی الکتریک ساخته شده است

بد نیست بدانید که شعله های خورشیدی می تواند تشعشعات و ذرات فوق العاده سریعی را راهی زمین کند که باعث اختلال در سیگنال های رادیویی، سوختن لوازم الکترونیکی ماهواره ها، و صدمه زدن به فضانوردان می شود. امید می رود این کاوشگر به دانشمندان کمک کند بهتر بفهمند چرا اتمسفر خورشید بسیار داغ تر از سطح قابل رؤیت آن است.

کد خبر 4643

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز