مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۶
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: دانشمندان روز جمعه موفق به تصویربرداری از شهاب‌سنگی شدند که با نزدیک شدن بیش از حد به ستاره خورشید تمامی بخشهای یخی آن تبخیر شد.

به گزارش سایت اینترنتی "اسپیس.کام"، محققان حاضر در طرح کاوشگر مطالعات خورشیدی "سوهو" (SOHO)تصاویر بلعیده شدن این شهاب‌سنگ توسط خورشید را ثبت کرده‌اند.

شهاب‌سنگها حول ستاره خورشید گردش می‌کنند و بسیاری از آنها در مدارهایی به دور این ستاره می‌چرخند که بخشی از این مدارها از درون منظومه شمسی گذشته و بخشی دیگر از آن از مناطقی دورتر از سیاره پلوتو در بیرونی‌ترین نقاط منظومه شمسی عبور می‌کنند.

هنگامی که این شهاب‌سنگها در مسیر خود حول خورشید به این ستاره نزدیک می‌شوند، گرمای خورشید بخشی از یخ و مواد تشکیل‌دهنده آنها را تبخیر کرده و گاه سبب پیدایش دنباله‌هایی از جنس این بخارها و گرد و غبار در امتداد مسیر شهاب‌سنگها می‌شود و آن دسته از شهاب‌سنگهایی که بیش از حد به خورشید نزدیک شوند، به کلی تبخیر شده و نابود می‌شوند.

دانشمندان تاکنون از کاوشگر فضایی "سوهو" برای شناسایی بیش از هزار شهاب‌سنگ درون منظومه شمسی استفاده کرده‌اند که بسیاری از آنها در ساعات پایانی عمر خود و در پی نزدیک شدن بیش از حد به ستاره خورشید در حال تبخیر شدن بوده‌اند.

در سال  ۲۰۰۳ستاره‌شناسان موفق شده بودند با همین کاوشگر فضایی برای نخستین بار تصاویر پدیده نادر برخورد یک شهاب‌سنگ با یک طوفان خورشیدی را ثبت کنند.

کاوشگر  ۱۸۰کیلوگرمی "سوهو" در دسامبر سال  ۲۰۰۵و بر فراز یک موشک"اطلس"  ۲برای مطالعه خورشید به فضا رفت و هم‌اکنون  ۱/۵میلیون کیلومتر جلوتر از کره زمین، به دور خورشید می‌چرخد. ماموریت مطالعاتی این کاوشگر تا سال  ۲۰۰۹ادامه خواهد یافت.

کد خبر 7783

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز