مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

ناسا با به پایان رسیدن آزمایش‌های تلسکوپ فضایی "جیمز وب" خود را برای پرتاب و راه‌اندازی این تلسکوپ فضایی آماده می‌کند.

62017016.jpg

به گزارش همشهری آنلاین، ایسنا به نقل از آی‌ای، به دنبال تعویق‌ها و تأخیرهای اجتناب ناپذیر، تلسکوپ فضایی "جیمز وب" ناسا روز به روز به محل و تاریخ پرتاب خود نزدیک می‌شود، زیرا آژانس فضایی آمریکا به تازگی موفقیت آزمایشات نهایی آن را تایید کرده است.

ناسا در بیانیه مطبوعاتی خود خبر داد که این تلسکوپ فضایی در حال آماده شدن برای ارسال به محل پرتاب خود در "کورو" واقع در گویان فرانسه است. آماده‌سازی و حمل و نقل "جیمز وب" قرار است در ماه سپتامبر به پایان برسد.

"جیمز وب" در حال حاضر برای سفر از محل آزمایش خود در تاسیسات شرکت "نورثروپ گرومن" از طریق کانال پاناما به گویان فرانسه آماده شده است و هرگونه احتمال خسارت در طول این سفر به دقت بررسی می‌شود.

"جیمز وب" در گویان فرانسه روی موشک پرتاب کننده خود یعنی موشک "آریان V" متعلق به آژانس فضایی اروپا(ESA) سوار خواهد شد.

بزرگ‌ترین موشک سوخت جامد جهان

"گرگوری ال رابینسون" مدیر برنامه "جیمز وب" در مقر ناسا در واشنگتن می‌گوید: تلسکوپ فضایی "جیمز وب" ناسا با تکمیل نهایی به نقطه عطف بزرگی در راه خود برای پرتاب رسیده است.

برای اطمینان از عملکرد شبکه پیچیده ارتباطات فضایی "جیمز وب" طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، "مرکز عملیات مأموریت وب"(MOC) در موسسه علمی تلسکوپ فضایی(STScI) در بالتیمور به طور مداوم قبل و در حین عملیات حمل و نقل آن را نظارت و بررسی می‌کند.

هنوز آماده‌سازی و بررسی‌های زیادی قبل از پرتاب "جیمز وب" و مشاهده آن در فضا باقی مانده است، اما مونتاژ و آزمایشات آن به طور رسمی با موفقیت به پایان رسیده است. اکنون گام مهم بعدی در سفر "جیمز وب"، پرتاب و استقرار آن در مدار مقرر خواهد بود.

گذشته از قابلیت‌های تلسکوپ فضایی "جیمز وب"، آنچه بسیار چشمگیر است تیم رصدخانه علمی آن شامل هزاران دانشمند، مهندس و متخصص دیگر از بیش از ۱۴ کشور است.

"جیمز وب" به محض پرتاب، بلافاصله طی یک دوره راه‌اندازی شش ماهه شروع به کار خواهد کرد.

"جیمز وب" در هنگام پرتاب، پس از یک حرکت سریع ۲۶ دقیقه‌ای با موشک "آریان V" از آن جدا خواهد شد و به طور خودکار مجموعه پنل‌های خورشیدی خود را باز می‌کند. سپس مراحل دیگر استقرار توسط کنترل از روی زمین انجام می‌شود.

"جیمز وب" در یک سفر یک ماهه به محل مداری انتخابی خود که یک میلیون مایل دورتر از زمین است، خواهد رفت. سپس سپرهای حرارتی خود را برای خنک شدن ابزارها مستقر خواهد کرد.

در مجموع، "جیمز وب" قبل از شروع عملیات علمی خود از جمله آشکار کردن طلوع کیهان، به تقریباً شش ماه زمان نیاز دارد.

کد خبر 623535
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha