شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۶ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: جمهوری فرانسه یکی از اعضای مؤسس اتحادیه اروپا و سازمان ملل متحد است. همچنین عضو گروه G۸ و از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و دارای حق وتو است.

France map

فرانسه بزرگترین کشور منطقه اروپای غربی است و با کشورهای بلژیک، لوکزامبورگ، آلمان، سوئیس، ایتالیا، موناکو، آندورا و اسپانیا مرز زمینی مشترک دارد و کانال مانش آن را به انگلیس وصل می‌کند.

این کشور چهار منطقه تحت حاکمیت در گوشه و کنار دنیا دارد. این چهار منطقه بازمانده‌هایی از مناطقی است که فرانسه پیش از جنگ‌های جهانی تحت سلطه داشت.

در هر دو جنگ جهانی اول و دوم فرانسه بخش زیادی از ثروت و قدرتش را از دست داد. با این حال امروز فرانسه ششمین کشور صنعتی دنیاست و سالانه ۷۹ میلیون گردشگر خارجی به آن وارد می‌شوند که البته این آمار شامل تجاری که بیش از یک شبانه‌روز در فرانسه می‌مانند هم می‌شود.

الگوی دموکراسی در این کشور اعلامیه حقوق بشر و شهروندی است که در جریان انقلاب کبیر فرانسه تنظیم شد. پرچم کنونی فرانسه هم برگرفته از پرچم همین انقلاب کبیر است.

نیاکان فرانسوی‌ها گول‌ها بودند و تبار سلتی داشتند. آنها تا زمان ژولیوس سزار فرمانروای توانای روم فرانروایی بومی خود را داشتند تا سرانجام به دست سزار سرنگون شدند و کشورشان بخشی از امپراتوری روم شد. روز ملی فرانسه چهاردهم ژوئیه است.

سیاست در فرانسه

در فرانسه رئیس حکومت رئیس جمهور است که با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شود. دوره ریاست جمهوری در فرانسه پنج سال است. در حکومت فرانسه نخست وزیر هم زیرنظر رئیس جمهور فعالیت می‌کند.

قوه مقننه از دو مجلس قانون‌گذاری، یکی مجلس ملی با ۴۹۱ نماینده و دیگری مجلس سنا با ۲۹۵ نماینده تشکیل شده است. اعضای مجلس ملی با رای مستقیم مردم و برگزاری انتخابات عمومی برای مدت پنج سال انتخاب می‌شوند.

روش انتخاب اعضای مجلس سنا متفاوت است. اعضای این مجلس که برای مدت ۹ سال انتخاب می‌شوند، به صورت غیرمستقیم و توسط نمایندگان مجلس ملی، شورای عمومی ایالات و شورای شهرداری‌ها انتخاب می‌شوند.

در صورت بروز اختلاف میان مجلس‌های سنا و ملی شورای ملی حرف آخر را می‌زند. قانون اساسی فعلی فرانسه در سال ۱۹۵۸ تهیه شده است.

در فرانسه دو گروه عمده سیاسی وجود دارد که خط مشی این کشور را در زمینه‌های مختلف تعیین می‌کنند: راست و چپ.

بر اساس آخرین تقسیمات کشور فرانسه از ۹۶ شهرستان تشکیل شده که زیر نظر دولت مرکزی اداره شده و تحت نظارت شورای انتخابی محلی فعالیت می‌کنند.

اقتصاد در فرانسه

فرانسه مرحله گذار از یک اقتصاد مدرن و مرفه همراه با مالکیت و مداخله عمیق دولت به یک اقتصاد مبتنی بر مکانیزم بازار منتقل می‌شود.

دولت سوسیالیست، بسیاری از شرکت‌های بزرگ، بانک‌ها و بیمه‌ها را خصوصی اعلام کرد اما چندین شرکت عمده از جمله ایرفرانس، فرانس تله‌کام، رنو و تالس در اختیار دولت است و در برخی از امور به ویژه قدرت، حمل و نقل عمومی و صنایع دفاعی دولت حاکمیتی دارد.

تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۰۶ میلادی ۹۰۲/۱تریلیون دلار بود. ۷۵/۲۷ میلیون نفر در این کشور شاغل هستند. از این تعداد ۵/۷۱درصد در بخش خدمات، ۴/۲۴ درصد در بخش صنعت و ۱/۴درصد در بخش کشاورزی مشغول کارند.

نرخ بیکاری در فرانسه ۷/۸ درصد است و ۲/۶ درصد از مردم آن (آمارهای سال ۲۰۰۴) زیر خط فقر زندگی می‌کنند. نرخ تورم در این کشور ۷/۱ درصد است.

از جمله مهم‌ترین صنایع فرانسه می‌توان به صنایع فلزکاری، ماشین‌آلات، شیمیایی، وسائط نقلیه، مواد غذایی و مشروبات، منسوجات و البسه، هواپیماسازی، کشتی‌سازی، پتروشیمی، الکتریکی، اتمی و جنگ‌افزار اشاره کرد.

کارخانه هواپیماسازی ایرباس که هواپیمای جدیدش A۳۸۰ خبرساز بوده، در این کشور قرار دارد. [عکس‌هایی از هواپیمای ایرباس A۳۸۰]

گندم، جو، سیب‌زمینی، چغندرقند، سیب، ذرت، برنج، انگور، ماهی، گاو و خوک نیز مهم‌ترین محصولات کشاورزی و دامپروری کشور را تشکیل می‌دهند.

در سال ۲۰۰۴  شرکت‌های فرانسوی ۳/۵۷ میلیارد دلار در دیگر کشورها سرمایه‌گذاری کردند تا به این ترتیب فرانسه پس از آمریکا بزرگترین کشور سرمایه‌گذار در جهان باشد.

درکشور فرانسه بالغ بر۸۴۰ هزارکیلومتر راه آسفالته و بزرگراه وجود دارد. طول راه‌آهن مورد استفاده نیز بالغ بر ۴۲ هزار و ۵۵۵ کیلومتر است و ارتباطات هوایی بین‌المللی این کشور توسط شرکت‌های هواپیمایی ایرفرانس، (UTA) و پروازهای داخلی توسط ایر- اینتر صورت می‌پذیرد.

علاوه بر قطار و اتوبوس، مترو در فرانسه بسیار پرکاربرد است. حمل و نقل در فرانسه بسیار مورد توجه است زیرا علاوه بر جمعیت ۶۴ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۱۴۰ نفری این کشور سالانه نزدیک به ۸۰ میلیون نفر به فرانسه سفر می‌کنند.

با این حال اعتصاب‌های زیادی در سیستم حمل و نقل این کشور روی می‌دهد که گاهی حتی باعث می‌شود کشور فلج شود.

فرانسه با درآمدی برابر ۱۸۰ میلیارد فرانک در صنعت توریسم، دومین کشور پردرآمد صنعت جهانگردی بعد از آمریکاست.

هر ساله ۱۲ میلیون نفر فقط برای بازدید از موزه لوور، موزه اورسی و کاخ ورسای به پاریس می‌آیند در حدود ۳۹۰۰ موزه، دهها میلیون نفر را در سال به خود جذب می‌کند. ۵/۶ میلیون نفر سالانه از برج ایفل دیدن می‌کنند.

ارتباطات در فرانسه

۵۸۴ ایستگاه پخش برنامه‌های تلویزیونی در این کشور وجود دارد.

دامنه‌های اینترنتی آن fr. و gf. و gp. و re. و mq. است.

مساحت ۶۴۳،۴۲۷ کیلومتر مربع
جمعیت ۶۴,۶۶۸,۱۲۹ نفر-  آمار ۲۰۱۶
پایتخت پاریس
زبان فرانسوی
کد خبر 36796
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز