همشهری‌آنلاین: دومینیک استروس کان (Dominique Strauss-Kahn) در سال ‪ ‪ ۱۹۴9‬در در شهرک اعیان‌نشین "نویی سورسن" در حاشیه غربی پاریس بدنیا آمد.

او پس از گذراندن دوران کودکی‌اش در مراکش، به "انستیتو دتود پلیتیک" فرانسه، که از مراکز آموزشی معتبرعلوم سیاسی و ویژه کادرهای عالی این کشور است، راه یافت و سپس دکترای خود را در علوم اقتصادی گرفت و با گذراندن دیپلم "آگرگاسیون"، به اخذ مدرک مدرسی نایل آمد.

سالهای دهه هشتاد، او به عنوان استاد اقتصاد در دانشگاههای نانسی، نانترو "انا" دانشگاه معروف علوم اداری فرانسه تدریس کرد. گرایشهای چپ این جوان یهودی در عالم سیاست و دوستی او با برخی مردان چپ چون "لیونل ژوسپن" و "ژان پی یر شونمان"، او را به حزب سوسیالیست کشانید.

دومینیک استروس کان، یا به تعبیر عامیانه و رسانه‌ها "دسک" که اصالتا یهودی است، از نیروهای بانفوذ حزب سوسیالیست فرانسه می‌باشد. وی که از بیستم  اکتبر 2007 دبیرکل صندوق بین المللی پول شده؛  پیشتر نیز وزیراقتصاد فرانسه بوده است. استروس کان در دوران نخست وزیری "لیونل ژوسپن"، وزارت اقتصاد فرانسه را در دست داشت.

برخی کارشناسان او را یکی از طرفداران اقتصاد بازار توصیف می کنند و می گویند وی حتی در درون حزب سوسیالیست فرانسه نیز به دلیل حمایت واضح از اقتصاد بازار آزاد همواره مورد انتقاد بوده است. در واقع استروس کان، یک اقتصاد دان ورزیده دست راستی در میان چپ‌های فرانسه محسوب می‌شود

در دهه هشتاد، او در کنار کار اقتصادی در میان رهبران چپ، به عنوان نماینده سوسیالیستها از ناحیه "وال دواز" در شمال غرب پاریس به مجلس راه یافت.

۱۹۹۱‬: در دولت خانم "ادیت کرسون" و ریاست جمهوری "فرانسوا میتران" به عنوان مسوول بازرگانی خارجی فرانسه به دولت راه یافت و این سمت را در دولت "برگوا" نیز حفظ کرد.

۱۹۹۳: در دولت "روکار" به ریاست گروه نخبگان حزب سوسیالیست رسید و در سال ‪ ۱۹۹۵‬با "آن سنکلر" مجری زن سرشناس و یهودی تلویزیون شبکه یک فرانسه عقد ازدواج بست.

1997: "دسک" با پیروزی پارلمانی چپ‌ها ، به عنوان وزیر اقتصاد و صنایع فرانسه به کابینه ژوسپن راه یافت و تا سال ‪ ۱۹۹۹‬میلادی با کاهش بیکاری و اشتغال زایی فوق‌العاده، از خود کارنامه‌ای درخشان برجای گذاشت، ولی در پایان همان سال، با یک اتهام از سوی رقبا تسلیم و مجبور به استعفا شد.

در جریان همه پرسی پر سر و صدای قانون اساسی اروپا، در کنار شیراک و طرفداران رای "آری" قرار گرفت، ولی در این راه در برابر رقیب سوسیالیست دیگر و با نفوذ خود "لوران فابیوس" کم آورد و همراه با راستهای حاکم، در صف شکست خوردگان این رویداد سیاسی مهم قرار گرفت.

2007: در جریان انتخابات ریاست جمهوری در راس جریان "سوسیال دمکرات"، یکی از سه نامزد اصلی مطرح حزب سوسیالیست و در کنار خانم روایال و لوران فابیوس بود، که با انتخاب روایال در کمیته‌ها و نشستهای حزبی، از این رسالت کناره گرفت.[در همین ارتباط]

استروس کان، با شکست در انتخابات اخیر مجلس ملی فرانسه، تمام هم خویش را برای انسجام جریان سوسیالیست‌ها بویژه احزاب سوسیالیست اروپایی و با شعار سوسیالیست دمکرات بکار بست و نظرسنجی‌ها نشانگر تداوم محبوبیت او و احتمال رهبری حزب در سال ‪ ۲۰۰۸‬پس از اولاند بود.

دومینیک استروس کان، سرانجام با پیشنهادی که سارکوزی رییس جمهوری برای ریاست او بر صندوق بین‌المللی پول مطرح کرد و با پشتیبانی غالب کشورهای اروپایی، در سال 2007 برای پنج سال بجای "رودریگو راتو" به ریاست این صندوق رسید.

او در تاریخ 19 مه 2011 از سمت خود استغفا داد: بیانیه استعفای رییس صندوق بین‌المللی پول

کد خبر 32730

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز