یک الگوریتم جدید مبتنی بر هوش مصنوعی (AI) ۳۰۱ سیاره فراخورشیدی را که پیش‌تر ناشناخته بودند در داده‌های جمع‌آوری شده توسط تلسکوپ فضایی از بین رفته کپلر کشف کرده است.

کپلر

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت اسپیس، تلسکوپ فضایی کپلر، نخستین شکارچی سیارات فراخورشیدی اختصاصی ناسا، صدها هزار ستاره را در پی جستجوی جهان‌های بالقوه قابل سکونت در خارج از منظومه شمسی رصد کرده است. فهرست سیارات بالقوه‌ای که این تلسکوپ گردآوری کرده بود، حتی پس از نابودی تلسکوپ نیز به اکتشافات جدید ادامه می‌دهد. متخصصان داده‌ها را برای نشانه‌هایی از سیارات فراخورشیدی تجزیه و تحلیل می‌کنند. اما الگوریتم جدیدی به نام «اگزوماینر» (ExoMiner) اکنون می‌تواند این روش را تقلید کرده و اطلاعات را سریع‌تر و کارآمدتر جستجو کند.

این تلسکوپ فضایی که در ماه نوامبر ۲۰۱۸ کار خود را متوقف کرده است، به دنبال کاهش موقتی در روشنایی ستارگان بود که ممکن است ناشی از عبور سیاره‌ای از مقابل ستاره باشد که از منظر کپلر دیده می‌شود. اما همه این تیرگی‌ها توسط سیارات فراخورشیدی ایجاد نمی‌شوند و طبق بیانیه ناسا، دانشمندان باید روش‌های دقیقی را برای تشخیص مثبت کاذب از چیزهای واقعی دنبال کنند.

اگزوماینر که به اصطلاح یک شبکه عصبی است، نوعی الگوریتم هوش مصنوعی به‌حساب می‌آید که می‌تواند توانایی‌های خود را با داده‌های کافی یاد گرفته و بهبود بخشد و در این میان کپلر داده‌های فراوانی را تولید کرده است. در کمتر از ۱۰ سال خدمت، این تلسکوپ هزاران سیاره را نامزد کشف کرد که تقریبا ۳ هزار مورد از آنها تایید شده است. این اکثریت قریب به اتفاق ۴۵۶۹ سیاره فراخورشیدی است که در حال حاضر شناخته شده‌اند.