هوش مصنوعی اخیرا پا را از محدوده قدیمی خود فراتر گذاشته و می‌تواند نقشه سیارات را ترسیم کند.

سیاره

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، گروهی از دانشمندان به کمک هوش مصنوعی یک ابزار اوپن سورس ساخته‌اند که نقشه سیارات را رسم می‌کند. 

محققان دانشگاه در برمن آلمان، دانشگاه پادوآ و دانشگاه بولونیا از ایتالیا در این پروژه با هم همکاری می‌کنند. هدف آن‌ها تغییر نحوه ترسیم نقشه‌های سیاره‌ای بود، چرا که سیستم کنونی فرآیندی چندمرحله‌ای و بسیار زمان‌بر است؛ مانند مورد نقشه‌برداری سطح مریخ. 

این تیم دریافت که استفاده از تکنیک‌های یادگیری عمیق (یادگیری عمیق به رایانه‌ها می‌آموزد که چطور کارهای انسان‌ها را تقلید کنند) با استفاده از شبکه‌های عصبی مصنوعی برای تجزیه و تحلیل داده‌ها، فرآیند را بهبود می‌بخشد. همچنین امکان ایجاد یک مدار اوپن سورس یا متن‌باز آماده و قابل تنظیم برای نقشه‌برداری سیاره‌ای فراهم کرد. 

این ابزار «DeepLandforms» نام دارد و برای بهینه‌سازی در آینده باز و در دسترس است. به گفته این تیم، این یک روش ارزان، سریع و ساده برای نقشه‌برداری سیارات در فضا است. نقشه‌های زمین‌شناسی در اکتشافات سیاره‌ای مهم هستند، چرا که به عنوان پایه‌ای برای اکتشافات احتمالی، به روبات‌ها یا انسان‌ها کمک می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

همین‌طور که فناوری پیشرفت می‌کند، تکنیک‌های نقشه‌برداری روی زمین و فضای بیرونی نیز بهبود می‌یابد. فناوری هوش مصنوعی کارهایی را که انسان‌ها با هزینه و سختی انجام می‌دهند، تسهیل می‌کنند. آشپزهای کافه‌ها تا چند وقت دیگر با چرخاندن همبرگر خداحافظی می‌کنند، چون روبات جدیدی به نام فلیپی «Flippy» در قدیمی‌ترین رستوران فست‌فود زنجیره‌ای جهان همین کار را انجام می‌دهد. اخیرا یک ربات شبیه به هنرمند یایویی کوساما (Yayoi Kusama) در حال نقاشی در ویترین فروشگاه لویی ویتون چشم‌ها را به خود خیره کرده است. و این فهرست ادامه دارد. 

کد خبر 734219
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha