اسپیس ایکس اولین پرتاب موشک فالکون هوی در سال ۲۰۲۳ را بامداد فردا (دوشنبه) به وقت تهران انجام می‌دهد.

موشک فالکون هوی اسپیس ایکس

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از اسپیس، یک موشک فالکون هوی یکشنبه در ساعت ۵:۵۶ بعد از ظهر یکشنبه به وقت محلی از مرکز فضایی کندی ناسا (KSC) در فلوریدا پرتاب می‌شود.

این پرتاب در قالب ماموریت نیروی فضایی ایالات متحده با عنوان USSF-۶۷، پنجمین پرتاب کلی فالکون هوی خواهد بود. این موشک غول‌پیکر در فوریه ۲۰۱۸ با یک پرواز آزمایشی به یاد ماندنی آغاز به کار کرد. ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل اسپیس ایکس یک تسلا رودستر را در حالی که مانکنی به نام استارمن با لباس فضایی در صندلی راننده‌اش نشسته بود، با این موشک به مدار اطراف خورشید فرستاد. 

فالکون هوی بار دیگر در آوریل ۲۰۱۹ و ژوئن ۲۰۱۹ پرتاب شد و هر بار ماهواره‌های عملیاتی را به هوا فرستاد. اما این موشک تا نوامبر سال گذشته در ماموریت USSF-۴۴ برای نیروی فضایی از زمین بلند نشد. به گفته تحلیلگران صنعت فضایی، شکاف ۴۰ ماهه در درجه اول به دلیل تاخیر در آماده‌سازی محموله‌های مشتریان بود.

ببینید | موشک فالکون هوی به فضا می‌رود | آغاز هفته پرمشغله اسپیس ایکس با ارسال ماهواره نظامی
پنجمین موشک فالکون هوی اسپیس ایکس در آشیانه‌ای در مرکز فضایی کندی ناسا

ماموریت USSF-۶۷ نیز مانند USSF-۴۴ یک ماموریت محرمانه است، با این حال ما تا حدودی چیزهایی درباره‌اش می‌دانیم. محموله اصلی این موشک، یک ماهواره ارتباطی نظامی به نام «Continuous Broadcast Augmenting SATCOM ۲» است که فالکون هوی آن را به مدار ثابت ۳۵۷۰۰ کیلومتری بالای زمین می‌فرستد. همچنین یک فضاپیمای باری به نام  ESPA (LDPE)-۳A، با قابلیت حمل شش ماهواره کوچک پرواز خواهد کرد. این فضاپیما پنج محموله نیروی فضایی را در ماموریت USSF-۶۷ حمل خواهد کرد. 

فالکون هوی شامل سه طبقه فالکون ۹ اسپیس ایکس است که به هم متصل شده‌اند. تقویت‌کننده مرکزی با یک طبقه بالایی مخصوص حمل بار پوشانده شده است.

طبقات اول فالکون هوی مانند فالکون ۹ قابل استفاده مجدد هستند. دو تقویت‌کننده جانبی برای USSF-۶۷ برای دومین بار پرتاب می‌شوند و به گفته مقامات نیروی فضایی آنها قبلا در ماموریت USSF-۴۴ به کار گرفته شده‌اند، اما تقویت‌کننده مرکزی برای نخستین بار در ماموریت  USSF-۶۷ استفاده می‌شود. 

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، دو تقویت کننده جانبی اندکی پس از بلند شدن به زمین بازخواهند گشت و در ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال، که در مجاورت KSC قرار دارد، برخوردهای عمودی انجام خواهند داد. تقویت‌کننده مرکزی باز نمی‌گردد و در اقیانوس اطلس سقوط می‌کند. 

این ماموریت بخشی از هفته پرمشغله اسپیس ایکس است. این شرکت همچنین قصد دارد ۵۱ ماهواره اینترنتی استارلینک خود را به مدار پایینی زمین بر فراز یک فالکون ۹ به هوا پرتاب کند. 

ویدئویی از پرتاب موشک فالکون هوی اسپیس ایکس ببینید:

کد خبر 734982
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha