یکی از جدیدترین استارت‌آپ‌های فضایی چین، مبالغی بزرگ برای طیف وسیعی از پرتاب‌کننده‌های پیچیده خود با نام «گرانش» (Gravity) جمع‌آوری کرده است.

استارت‌آپ فضایی چین

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌سایت اسپیس، Orienspace که در سال ۲۰۲۰ تأسیس شده است، سال گذشته پس از تامین بودجه اولیه ۶۵ میلیون دلاری، جزئیات برنامه‌هایی را برای مجموعه‌ای از موشک‌های خود ارائه کرد.

این شرکت به تازگی ۴۷ میلیون دلار دیگر را نیز به‌صورت تضمینی به دست آورده است که آن را به یکی از موفق‌ترین استارت‌آپ‌های چینی تبدیل می‌کند که با وجود جوانی، بسیار مورد حمایت قرار گرفته است.

این شرکت قصد دارد اولین موشک خود را با نام «گرانش »۱ (Gravity 1) در سال ۲۰۲۳ به فضا پرتاب کند. گرانش ۱ از ترکیب مرحله هسته پیشران مایع با تقویت‌کننده‌های ساده‌تر سوخت جامد استفاده می‌کند. طول این موشک طبق برنامه‌ریزی‌ها، ۳۱ متر خواهد بود تا بتواند ۳۰۰۰ کیلوگرم محموله را به مدار پایین زمین یا LEO پرتاب کند.

پرتابگرهای بزرگ‎تر و چالش برانگیزتر گرانش ۲ و ۳ در سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ معرفی می‌شوند و می‌توانند به ترتیب ۱۵۰۰۰ و۳۰۰۰۰ کیلوگرم را به LEO ارسال کنند.

دومی یک موشک قابل استفاده مجدد خواهد بود که از سوخت نفت سفید و اکسیژن مایع استفاده می‌کند؛ با امکان توسعه نسخه سه هسته‌ای، مشابه آنچه که اسپیس‌ایکس موشک فالکون ۹ را به فالکون هوی تبدیل کرد.

این استارت‌آپ ۷۰ نفره علاوه بر صحبت در مورد موشک‌های جدید خود، ساخت یک مرکز آزمایش مونتاژ و ادغام خودروی پرتاب تجاری را در شهر هایانگ، استان شاندونگ آغاز کرده است.

هایانگ در حال حاضر میزبان یک فضاپیمای جدید چینی بوده که به پرتاب از دریا اختصاص یافته است. برای این منظور یک کشتی ویژه طراحی شده است که انتظار می‌رود اواخر امسال وارد خدمت شود.

امکانات موجود در هایانگ به Orienspace یک سایت پرتاب و یک پلتفرم برای فرود اولین مراحل خود را ارائه می‌دهد.

یکی از چهره‌های برجسته پشت این استارت‌آپ، یائو سانگ، مدیرعامل ۲۹ ساله آن است که پیش‌تر  شرکت نیمه‌رسانا Shenjian Technology را تأسیس کرده بود. یائو در نوامبر ۲۰۲۱ در مصاحبه‌ای با رسانه‌های چینی گفت که این شرکت قراردادهایی را برای پرتاب ماهواره برای مجموعه اینترنتی ماهواره‌ای ملی چین در نظر گرفته که نشانه‌های اولیه حاکی از برنامه‌ریزی برای حدود ۱۳۰۰۰ ماهواره است.

با این حال، این شرکت با یک میدان رقابت قدرتمند پر از بازیگران تثبیت شده روبرو خواهد شد.

کد خبر 657076

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha