مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۳:۲۶
۰ نفر

آسوشیتدپرس: سازمان هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد اصلی‌ترین دوربین تلسکوپ فضایی هابل در مدار کره زمین از کار افتاده است.

هرچند هابل مجهز به ابزارهای تصویربرداری متعددی است اما دوربین از کارافتاده به نام دوربین ای‌سی‌اس با ارزش‌ترین ابزار علمی هابل محسوب می‌شود.

محققان ناسا اعلام کرده‌اند ممکن است در آینده بتوانند حداکثر تا یک سوم توانایی تصویربرداری دوربین ای‌سی‌اس این تلسکوپ را مجدداً فعال کنند.

مشکل اخیر درحالی برای هابل به‌وجود آمده‌است که ناسا پیش از این سال ۲۰۰۸ را برای ارسال یک شاتل به منظور تعمیر و ارتقای این تلسکوپ ۱۶ ساله ارزشمند، تعیین کرده بود.

به گفته ماریو لیویو منجم مؤسسه علوم تلسکوپ های فضایی که اداره تلسکوپ هابل را بر عهده دارد، مشاهدات فضایی همچنان با استفاده از سایر دوربین‌های هابل دنبال خواهد شد اما از کار افتادن دوربین ای‌سی‌اس ضربه بزرگی به تحقیقات فضایی است زیرا این ابزار علمی تاکنون اطلاعات بسیار ارزشمندی را در اختیار دانشمندان قرار داده‌است.

ناسا اعلام کرد دوربین ای‌سی‌اس تلسکوپ هابل که در یک سال گذشته چندین بار دچار مشکل شده بود، این بار احتمالاً به دلیل از کارافتادن منبع تغذیه آن خاموش شده است.

دوربین ای‌سی‌اس در مارس سال ۲۰۰۲ و در خلال یک مأموریت تعمیراتی توسط خدمه یکی از شاتلهای ناسا روی هابل نصب شده بود. این دوربین در طول فعالیت خود امکان تصویربرداری از شکل‌گیری برخی از نخستین کهکشانهای جهان را فراهم کرد.

تلسکوپ هابل روز ۲۴ آوریل سال ۱۹۹۰ در مدار کره زمین قرار گرفت و از آن زمان بیش از ۷۰۰ هزار عکس باارزش از بیش از ۲۲ هزار جسم آسمانی گرفته و به زمین ارسال کرده است.

ستاره‌شناسان به کمک هابل موفق شدند بسیاری از معماهای بزرگ علم نجوم را حل کنند، عمر جهان به کمک این تلسکوپ بین ۱۳ تا ۱۴ میلیارد سال تخمین زده شد، نظریه انفجار بزرگ(بیگ بنگ) به کمک مشاهدات هابل مورد تایید قرار گرفت، نخستین شواهد نظری از وجود سیاه‌چاله‌ها با این ابزار نجومی فراهم گشت و در آخرین مطالعات این تلسکوپ شواهد جدیدی از وجود انرژی ناشناخته‌ای به نام انرژی تاریک که سبب گسترش مداوم ابعاد جهان می‌شود، به دست آمد و به علاوه این تلسکوپ تاکنون موفق به کشف سیارات زیادی شده که در بیرون از منظومه شمسی دور ستارگانی بزرگتر از ستاره خورشید می‌چرخند.

کد خبر 14624

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز