شناسایی موارد آبله میمونی در انگلیس، مقامات بهداشتی در این کشور را به ارائه واکسن آبله برای برخی از کارکنان مراقبت بهداشتی و دیگران که ممکن است در معرض ویروس قرار گرفته باشند، واداشته است.

pox

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز آبله میمونی معمولا یک بیماری ویروسی خفیف است که با علائم تب و دانه‌های پوستی برآمده بارز یا همان «آبله‌» خود را نشان می‌دهد.

دو سویه اصلی ویروس آبله میمونی وجود دارد، سویه کنگو که شدیدتر است و تا ۱۰ درصد مرگ‌ومیر دارد و سویه آفریقای غربی که میزان کشندگی آن حدود یک درصد است.

این بیماری ویروسی که در ابتدا در میمون‌ها شناسایی شد، معمولا از طریق تماس‌های نزدیک و عمدتا در کشورهای غرب و مرکز آفریقا انتشار می‌یابد. این بیماری ندرتا به کشورهای دیگر هم رسیده است، بنابراین مجموعه موارد تازه آبله میمونی در کشورهایی خارج از قاره آفریقا باعث نگرانی شده است.

در انگلیس تا به حال ۹ مورد از ابتلا به سویه آفریقای غربی ویروس آبله میمونی گزارش شده است.

در حال حاضر، واکسنی اختصاصی برای آبله میمونی وجود ندارد، اما به گفته سخنگوی «سازمان امنیت بهداشتی بریتانیا» (UKHSA) واکسن آبله انسانی تا حدودی حفاظت در برابر آبله میمونی هم ایجاد می‌کند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، داده‌ها نشان می‌دهند که واکسن‌هایی که برای ریشه‌کنی آبله استفاده می‌شوند تا ۸۵ درصد در مقابل آبله میمونی هم موثر هستند.

سخنگوی UKHSA افزود: «این واکسن به افرادی که برایشان لازم باشد، ارائه خواهد شد.»

برخی از کشورها از جمله آمریکا به عنوان بخشی از برنامه‌های آمادگی در برابر پاندمی‌شان، ذخیره بزرگی از واکسن‌های آبله در اختیار دارند.

در همین زمینه:

شرکت داروسازی «باوارین نوردیک» که در کپنهاگ دانمارک مستقر است، روز پنجشنبه اعلام کرد که با یک کشور نامبرده‌نشده اروپایی قراردادی برای عرضه واکسن آبله‌اش به نام «ایموانکس» (Imvanex) در پاسخ به شیوع آبله میمونی امضا کرده است.

نخستین مورد اروپایی آبله میمونی در ۷ مه (۱۷ اردیبهشت) در فردی شناسایی شد که از نیجریه که این بیماری در آن حالت آندمیک یا بوم‌گیر دارد، به انگلستان بازگشته بود.

از آن پس، پرتغال ۱۴ مورد و اسپانیا ۷ مورد تایید شده آبله میمونی را گزارش کرده‌اJند. آمریکا و سوئد نیز هر کدام یک مورد بیماری را گزارش کرده‌اند. مقامات ایتالیا یک مورد بیماری را تایید کرده‌اند و به دو مورد هم مشکوک هستند.

سازمان بهداشت عمومی اصلی آفریقا روز پنجشنبه اعلام کرد که در طول پاندمی کرونا که توجه دنیا به جاهای دیگری معطوف بود،  چند شیوع آبله میمونی در آفریقا مهار شده است.

احمد اوگ‌ول اوما، رئیس موقت مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آفریقا گفت:‌ «با این حال، ما از این موضوع که چندین کشور خارج از آفریقا به خصوص در اروپا با شیوع آبله میمونی مواجه شده‌اند، نگران هستیم.»

او گفت:‌«بسیار سودمند خواهد بود اگر دانسته‌ها درباره آنچه منبع واقعی این شیوع‌ها بوده است، به اشتراک گذاشته شود.»

در همین حال، سازمان امنیت بهداشت بریتانیا (UKHSA) تاکید کرده است که موارد اخیر آبله میمونی در این کشور عمدتا در مردان همجنسگرا یا دوجنس‌گرا یا مردانی که رابطه جنسی با مردان داشته‌اند، رخ داده است.

آن ریموین، استاد اپیدمیولوژی در دانشگاه یوسی‌ال‌ای در کالیفرنیا می‌گوید این افزایش غیر معمول در موارد این بیماری در خارج از آفریقا ممکن است نشانگر یک شیوه جدید انتشار ویروس یا تغییر در خود ویروس باشد. او می‌گوید:‌ «اما همه این فرضیه‌ها باید ثابت شوند.»

جیمی وایت‌ورث، استاد بهداشت بین‌المللی در دانشکده بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن جانب احتیاط را نگه می‌دارد و می‌گوید: «این شیوع به همه‌گیری مانند کووید نخواهد انجامید. اما این شیوعی جدی از یک بیماری جدید است و ما باید آن را جدی بگیریم.»

کد خبر 677626

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha