دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات آمریکایی پس از گذشت بیش از سه دهه از ریشه‌کن شدن بیماری آبله اعلام کردند هنوز زمان نابودی آخرین نمونه از ویروس این بیماری که یکی از مرگبارترین بیماری‌های همه‌گیر در تاریخ بشر بوده، فرا نرسیده‌است.

ویروس

براساس گزارش میل‌آنلاین، وزرای بهداشت کشورهای جهان در نشستی که در اواخر این ماه برگزار خواهد شد بر سر سرنوشت این ویروس که تحت نظارت و کنترل شدید در دو آزمایشگاه در روسیه و آمریکا نگهداری می شود، با یکدیگر بحث و گفتگو خواهند کرد.

از این ویروس برای انجام آزمایش‌هایی استفاده می‌شود که در تولید داروها و واکسن‌های پیشگیرانه کاربرد دارند تا در صورت بازگشت این ویروس مهلک به جوامع از طریق خطای پزشکی و یا حملات تروریستی بتوان از این داروها برای مقابله با بیماری استفاده کرد.

اعضای سازمان جهانی بهداشت پیشتر به توافق رسیده‌بودند که این ویروس را به تدریج نابود کنند، اما زمان آن هنوز مشخص نشده‌است. با این‌همه شورای بهداشت جهانی، شورای تصمیم‌گیرنده سازمان جهانی بهداشت‌، اجرای تصمیم نابودی این ویروس را همواره به تاخیر انداخته‌است.

امروزه نسخه‌های جدیدی از واکسن آبله تولید شده‌اند و دو داروی آنتی‌ویروسی نیز برای این بیماری دردست تولیدند. با این‌همه برخی از دانشمندان معتقدند با وجود پیشرفت‌هایی که برای مقابله با این بیماری انجام شده، باید مطالعات بیشتری روی ویروس آبله انجام شود. نشست اخیر سازمان جهانی بهداشت نیز تفکری ترسناک را در ذهن دانشمندان ایجاد کرده‌ است: پیشرفت در «زیست‌شناسی سنتتیک یا مصنوعی» به آن معنی است که ایجاد نسخه‌ای جدید از ویروس آبله از هیچ امکان‌پذیر است.

با توجه به این تفکر، دانشمندان اطمینان خود از کارایی و اثرگذاری مخازن دارویی که برای مقابله با آبله موجودند را از دست داده‌اند. آبله برای چندین قرن جان یک سوم انسان‌هایی که به این بیماری مبتلا شدند را گرفته‌است. اما واکسیناسیون جهانی موجب ریشه‌کن شدن این بیماری مهلک در سال ۱۹۸۰ شد.

اما ظاهرا نگرانی از آبله دوباره در حال فراگیر شدن است. سال گذشته دو کمیته از سازمان جهانی بهداشت جهانی تحقیقات آبله را مورد بررسی قرار دادند و یکی از آنها اعلام کرد نیازی به ویروس زنده این بیماری نیست، اما گروه دیگر اعلام کردند برای انجام تحقیقات بیشتر به ویروس زنده آبله که واریولا نام دارد، نیاز خواهد بود. گروه اول معتقد است اکنون که ساختار ژنتیکی این ویروس به‌خوبی شناسایی شده و آشکار است،‌ دیگر نیازی به وجود فیزیکی آن نخواهد بود. گروه دیگر اما معتقد است «زیست‌شناسی مصنوعی» می‌تواند نمونه‌هایی جدیدتر از این ویروس را تولید کند که در آن صورت برای مقابله با آن، به ویروس زنده آبله نیاز خواهد بود.

کد خبر 258478
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز