مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) روز جمعه اعلام کرد شمار موارد آبله میمونی در شیوع جهانی‌اش به حدود ۸۰۰ مورد رسیده است که شامل ۲۱ مورد در آمریکا هم می‌شود.

monkeypox

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز CDC می‌گوید بررسی‌ها نشان‌دهنده سرایت ویروس بیماری درون آمریکا است. از ۱۷ مورد اولیه آبله میمونی در آمریکا ۱۶ مورد در مردانی رخ داده است که با مردان رابطه جنسی داشته‌اند و  ۱۴ نفر از افراد دچار عفونت هم سابقه مسافرت به خارج، به ۱۱ کشور متفاوت در طول ۲۱ روز پیش از شروع علام داشته‌اند. سه بیمار دیگر هم در تماس با افراد دچار عفونت بوده‌اند.

همه بیماران آبله میمونی در آمریکا بهبود یافته‌اند و هیچ مورد کشنده‌ای رخ نداده است.

مقامات بهداشت عمومی در آمریکا میزان آزمایش‌ها را افزایش داده‌اند تا با شناسایی و ایزوله کردن بیماران مانع از انتشار ویروس در سطح اجتماع شوند.

جنیفر مک‌کیستون یکی از مقامات CDC روز جمعه به خبرنگاران گفت در حال حاضر خطر کلی بهداشتی ناشی از آبله میمونی برای مردم پایین است. به گفته او، اغلب بیماران آمریکایی سابقه مسافرت بین‌المللی داشته‌اند و احتمالا در خارج به ویروس مبتلا شده‌اند، اما ممکن است ویروس در حال انتشار داخلی در آمریکا هم باشد.

به گفته مک‌کیستون، پژوهشگران CDC درباره دست کم یک بیمار در یکی از ایالت‌های نامبرده‌نشده آمریکا نتوانسته‌اند، شیوه انتقال را شناسایی کنند و بنابراین ممکن است دست کم در این ایالت و احتمالا ایالت‌های دیگر ویروس بیماری در سطح اجتماع در حال انتشار باشد.

از طرف دیگر،  آنالیز ژنتیکی موارد اخیر آبله میمونی در آمریکا نشان می‌دهد دو سویه جداگانه ویروس در بیماران وجود دارد که این احتمال را مطرح می‌کند ویروس برای مدتی بدون این که شناسایی شده باشد، در آمریکا در حال گردش بوده است. 

بسیاری از موارد آبله میمونی در آمریکا ناشی از همان سویه ویروسی هستند که موارد اروپایی بیماری را ایجاد کرده است، اما چند بیمار دچار عفونت با سویه متفاوتی هستند.

مقامات بهداشتی در آمریکا حدود ۴۰۰ فرد در تماس با ۱۳ بیمار آبله میمونی را شناسایی کرده‌اند که در معرض خطر عفونت بوده‌اند و حدود ۱۲۰۰ دوز واکسن و ۱۰۰ دوره دارویی برای درمان بیمار به هشت ایالت فرستاده شده است.

شیوع نگران‌کننده

آبله میمونی بیماری نادری ناشی از ویروسی هم خانواده با ویروس آبله (انسانی) است که بیماری خفیف‌تری از آن ایجاد می‌کند، بیماری با تب و لرز و علائم عمومی شروع می‌شود و بعد دانه‌های پوستی شاخص بیماری که به تاول بدل می‌شوند، ظاهر می‌شوند که بعد پاره می‌شوند و کبره می‌بندند. فرد مبتلا تا هنگامی ضایعات پوستی‌اش کبره نبندد و پوست جدید تشکیل نشود، واگیر است.

شمار موارد آبله میمونی در این هفته به ۸۰۰ مورد در دست کم ۳۱ کشور خارج از آفریقا رسید که افزایشی شدید را نشان می‌دهد و نگرانی را در میان دانشمندان و مقامات بهداشت عمومی برانگیخته است.

در برخی از کشورها از افرادی که آزمایش مثبت داشته‌اند، خواسته شده است خودشان را در خانه ایزوله کنند. بریتانیا که تا به حال بیشترین موارد بیماری را ثبت کرده است. از بیماران خواسته است تا زمانی که علائمشان برطرف نشده است از آمیزش جنسی خودداری و پس از آن نیز برای هشت هفته از کاندوم استفاده کنند، و ارتباطاتشان را با حیوانات خانگی و سایر حیواناتی که ممکن است دچار عفونت شوند، محدود کنند.

داروهای و واکسن‌های در اختیار 

مقامات بهداشتی در سراسر جهان با گسترش شیوع آبله میمونی به دنبال گردآوری واکسن و دارو برای حفاظت از بیماران و افراد در تماس با آنها بوده‌اند، اما گزینه‌های در اختیار آنها محدود است.

آمریکا از معدود کشورهای جهان است که میلیون‌ها دوز واکسن و دارو برای آبله (انسانی) را با وجود ریشه‌کن شدن آن، همچنان در ذخیره دارد. ویروس آبله میمونی خویشاوندی نزدیکی با ویروس آبله دارد و انتظار می‌رود واکسن‌ها و داروی آبله بر آبله میمونی هم موثر باشند.

اگر این نظریه درست باشد، دست کم دو دارو و دو نوع واکسن برای مقابله با شیوع آبله میمونی در دسترس است، اما اغلب این داروها و واکسن‌ها عمدتا در حیوانات آزمایش شده‌اند و کمتر آزمایش انسانی داشته‌اند.

یک بررسی اخیر درباره استفاده از این دو دارو در هفت بیمار نشان داد که ظاهرا فقط یکی از آنها (تکوویریمات با نام تجاری Tpoxx) موثر است و داروی دیگر (برینسیدوفویر) عوارض جانبی سمی ایجاد کرد.

از میان دو نوع واکسن در دسترس هم، واکسن قدیمی‌تر  به نام ACAM200 که برای ریشه‌کنی آبله (انسانی) به کار رفته است، در موارد نادری می‌تواندن عوارض جانبی سختی از جمله مشکلات قلبی و مرگ ایجاد کند. از طرف دیگر اغلب دوزهای این واکسن قدیمی برای دهه‌ها در انبار بوده‌اند و ممکن است اثربخشی‌شان را از دست داشته باشند.

 واکسن دوم که شرکت دانمارکی «باوارین نوردیک» آن را می‌سازد، در سال ۲۰۱۹ برای پیشگیری از آبله و آبله میمونی از سازمان غذا و داروی آمریکا مجوز گرفت. این واکسن که نام تجاری آن در آمریکا Jynneos (و در اروپا Imvanex) است، ایمن‌تر از واکسن‌های قدیمی‌تر است،‌اما ذخایر آن حتی محدودتر است.

چندین کشور از جمله کانادا، بریتانیا و فرانسه از هم اکنون واکسیناسیون افراد در تماس نزدیک با بیماران را آغاز کرده‌اند و بسیاری از کشورهای دیگر هم به شرکت باوارین نوردیک واکسن سفارش داده‌اند.

کارشناسان یادآور شده‌آند که کشورهای آفریقایی که سال‌هاست با شیوع آبله میمونی درگیر هستند، دسترسی چندانی به این واکسن‌ها و داروها نداشته‌اند. تا به حال در سال جاری میلادی، ۴۴ مورد آبله میمونی در نیجریه و شش کشور آفریقایی دیگر با شیوع بوم‌گیر ثبت شده است، اما احتمالا شمار واقعی موارد بیماری بسیار بیشتر است.

شیوع فعلی آبله میمونی در کشورهای غربی ممکن است دسترسی کشورهای فقیر را به واکسن‌ها و داروها باز هم محدودتر کند.

سازمان جهانی بهداشت در سوئیس حدود ۲.۴ میلون دوز واکسن‌هایی که برای ریشه‌کنی آبله انسانی به کار می‌رفتند، در ذخیره دارد و همچنین ۳۱ میلیون دوز واکسن دیگر را نیز در پنج کشور اهداکننده ذخیره کرده است که می‌تواند آنها به کشورهای مورد نیاز بفرستد.

سازمان جهانی بهداشت همچنین در حال ارزیابی واکسن جدیدتر Jynneos تا روند تایید آن را آغاز کند تا امکان استفاده از آن در کشورهای دیگر جهان ایجاد شود.

کد خبر 680940

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha