یک مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت روز جمعه گفت لازم است به مهار آبله میمونی در کشورهایی که شیوع بوم‌گیر یا آندمیک این بیماری را نداشته‌اند، اولویت داده شود و این هدف از طریق اقدام سریع قابل‌تحقق است.

WHO

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس دکتر سیلوی برایاند، مدیر «آمادگی در برابر خطرهای جهانی بیماری‌های عفونی» خطاب به دولت‌های شرکت‌کننده در مجموع عمومی جهانی بهداشت در مقر سازمان ملل در ژنو گفت: «به نظر ما اگر اقدامات مناسب به کار بسته شود، می‌توان این شیوع را به آسانی مهار کرد». او تاکید کرد که یک پنجره فرصت برای پیشگیری از انتشار بیشتری آبله میمونی وجود دارد و از مردم خواست نگران نباشند چرا که سرایت این ویروس بسیار کندتر از ویروس‌های دیگر مانند کروناویروس‌ها انجام می‌شود.

مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گویند در حال حاضر نیازی به واکسیناسیون عمومی وجود ندارد، اما واکسیناسیون هدفمند برای افراد در تماس نزدیک با افراد دچار عفونت در دسترس است.

دکتر روزاموند لویس، رئیس بخش آبله در برنامه اضطرارهای سازمان جهانی بهداشت است، نیز در این جلسه گفت:‌«بررسی موارد، ردیابی تماس، ایزوله کردن درخانه بهترین اقدامات برای مهار بیماری است.»

مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گویند هنوز پرسش‌های پاسخ‌داده‌نشده‌ فراوانی درباره چگونگی ظهور همه‌گیری فعلی وجود دارد، اما شاهدی وجود ندارد که تغییرات ژنتیکی ویروس عامل این همه‌گیری بی‌سابقه باشد.

تا به حل حدود ۲۰۰ مورد از آبله میمونی در بیش از  ۲۰ کشور که معمولا بیماری در آنها شیوع ندارد، گزارش شده است.

دکتر برایاند گفت: «نخستین توالی‌یابی‌های ژنتیکی ویروس نشان می‌دهد که این سویه تفاوتی با سویه‌ای که می‌توان درکشورهای با شیوع بوم‌گیر یا اندمیک در آفریقا پیدا کرد، ندارد  و این شیوع احتمالا بیشتر به تغییر در رفتار انسان‌ها مربوط است.»

مقامات سازمان جهانی بهداشت این هفته اعلام کردند شیوع آبله میمونی در اروپا، آمریکا، اسرائیل، استرالیا و کشورهای دیگر احتمالا به تماس‌های جنسی در دو رویداد اخیر در اسپانیا و بلژیک مربوط است. این نوع انتقال تفاوت قابل‌توجهی با الگوی معمول انتشار آبله میمونی در آفریقای مرکزی و  غربی دارد که مردم عمدتا از طریق تماس با حیواناتی مانند جوندگان وحشی و نخستی‌ها (میمون‌ها) به بیماری مبتلا می‌شود و شیوع‌ها از مرزها عبور نمی‌کنند.

مقامات اسپانیایی در منطقه مادرید روز جمعه گفتند شمار موارد آبله میمونی دراین کشور به ۹۸ مورد رسیده است واز جمله یک زن مبتلا شده است که عفونت او «به طور مستقیم مربوط» به زنجیره انتقالی بود که قبلا محدود به مردان بود.

پزشکان در بریتانیا، اسپانیا، پرتغال، کانادا و آمریکا و نقاط دیگر یادآور شده‌اند که اکثریت عفونت‌ها تا به حال در مردان همجنسگرا و دوجنسگرا یا مردان در رابطه جنسی با مردان یافت شده است. اما دانشمندان می‌گویند این بیماری در صورت که شیوع آن مهار نشود، می‌تواند به هر کسی بدون توجه به گرایش جنسی‌اش منتقل شود.

دکتر برایاند گفت با توجه به آنچه از شیوع‌های قبلی بیماری در آفریقا می‌دانیم، وضعیت فعلی «قابل‌مهار» است، اما در عین حال افزود که سازمان جهانی بهداشت انتظار دارد موارد بیشتری از بیماری در آینده گزارش شوند.

دکتر لوئیس گفت: «نیازی به واکسیناسیون عمومی نیست» و توضیح داد که آبه میمونی به آسانی منتقل نمی‌شود و معمولا برای انتقال نیاز به تماس پوست به پوست دارد. گرچه هیچ واکسنی به طور اختصاصی برای آبله میمونی ساخته نشده است، اما سازما جهانی بهداشت می‌گوید واکسن‌های موجود آبله تا ۸۵ درصد می‌توانند از آبله میمونی هم پیشگیری کنند.

او گفت کشورهایی که دارای ذخایر واکسن هستند باید انها را برای افرادی که در معرض خطر بالا هستند، مانند افراد در تماس نزدیک با بیماران یا کارکنان بهداشتی نگاه دارد، اما شیوع آبله میمونی را عمدتا می‌ةوان با ایزوله کردن افراد در تماس و بررسی مداوم اپیدمیولوژیکی مهار کرد

دکتر مایکل رایان، رئیس بخش اضطرارهای بهداشتی سازمان جهانی بهداشت با توجه محدودیت ذخایر جهانی واکسن‌های آبله گفت این سازمان با کشورهای عضو در حال مذاکره است تا به طور بالقوه یک ذخیره واکسن با کنترل مرکزی ایجاد شود، مشابه با کاری در حین شیوع‌های تب زرد، مننژیت و وبا در کشورهایی که امکان تهیه این واکسن‌ها را ندارند، انجام می‌شود.

رایان گفت:‌«ما از فراهم کردن واکسن‌ها برای یک کارزار واکسیناسیون هدفمند و درمان هفدفمند صحبت می‌کنیم. بنابراین حجم واکسن یا داروی مورد نیاز زیاد نخواهد بود، اما هر کشوری ممکن است نیاز به دسترسی به مقدار اندکی واکسن داشته باشد.»

اغلب بیمارن آبله میمونی بیماری خفیفی با تب، بدن‌درد، لرز و خستگی را تجربه می‌کنند. در افراد با بیماری شدیدتر ممکن است دانه‌های پوستی و ضایعات تاول‌مانند در صورت و دست‌ها که به جاهای دیگر بدن هم منتشر می‌شوند، بروز کند.

کد خبر 679313

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha