سازمان امنیت بهداشتی بریتانیا (UKHSA) روز چهارشنبه گفته به نظر می‌رسد ویروس آبله میمونی در انگلستان در سطح اجتماعی از شخصی به شخص دیگر در حال انتشار است.

Monkeypox

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این بیماری ویروسی معمولا خفیف که در آفریقای غربی و مرکزی شیوع بوم‌گیر یا آندمیک دارد، از طریق تماس نزدیک افراد با یکدیگر منتقل می‌شود. تا اوائل ماه مه (اواسط اردیبهشت) موارد آبله میمونی ندرتا در خارج از آفریقا شناسایی شده بودند و این موارد نادر معمولا با مسافرت به کشورهای آفریقایی ارتباط داشتند.

اما اکنون سازمان امنیت بهداشتی بریتانیا (UKHSA) می‌گوید: «شیوع فعلی نخستین موردی است که ویروس آبله میمونی در انگلستان از شخصی به شخص دیگر منتقل شده است، بدون اینکه رابطه مسافرتی با یک کشور با شیوع بوم‌گیر شناسایی شده باشد.»

به گفته UKHSA، اکثریت ۱۳۲ مورد بیماری در بریتانیا مربوط به لند می‌شود و ۱۱۱ مورد بیماری در افراد همجنسگرا، دوجنسگرا یا مردان با رابطه جنسی با مردان شناسایی شده است. تا به حال، تنها دو زن در میان بیماران هستند.

سفرهای خارجی به شماری از کشورهای متفاوت در اروپا در طول ۲۱ روز پیش از شروع علائم در ۳۴ مورد ثابت‌شده بیماری یا ۱۸ درصد موارد ثابت‌شده بیماری در بریتانیا تا ۳۱ مه (۱۰ خرداد) گزارش شده است.

تا به حال UKHSA رابطه شیوع بیماری با چند محل گردهمایی مردان همجنسگرا و استفاده از یک اپلیکیشن قرار ملاقات در بریتانیا و خارج از آن شناسایی کرده است.

این سازمان می‌گوید: «تحقیقات ادامه دارد، اما در حال حاضر یک عامل یا تماس منفرد که همه این موارد به هم پیوند دهد، شناسایی نشده است.»

کوین فنتون، مدیر منطقه‌ای بهداشت عمومی لندن گفت گرچه اغلب موارد اخیر ابتلا به آبله میمونی در میان  مردان همجنسگرای مقیم لندن یا در رابطه با آن رخ داده است، اما این بیماری می‌تواند هر کسی را مبتلا کند.

آبله میمونی به طور شاخص علائم شبیه آنفلوآنزا آغاز می‌شود و بعد دانه‌های پوستی که به تاول‌های چرکی بدل می‌شوند روی بدن بیماران ظاهر می‌شوند، روی بدن بیماران ظاهر می‌شود که در طول چند هفته به خودی خود بهبود پیدا می‌کند، اما این بیماری درصد کوچکی از مبتلایان را می‌کشد.

مقامات بهداشتی بریتانیا واکسن شرکت «باوارین نوردیک» به نام «ایموانکس» را به افراد در تماس با موارد تاییدشده یا مشکوک بیماری عرضه کرده‌اند.

موارد آبله میمونی در خارج از آفریقا، عمدتا در اروپا در حال افزایش است و دانشمندان در تلاش هستند که دلایل زمینه‌ساز این انتشار را پیدا کنند.

سازمان جهانی بهداشت روز چهارشنبه اعلام کرد تا به حال گزارش‌هایی درباره بیش از ۵۵۰ مورد تاییدشده این بیمرای ویروسی را از ۳۰ کشور در خارج از آفریقا دریافت کرده است.

کد خبر 680659

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha