آبله میمونی در سال ۲۰۲۲ باعث مرگ ۹ نفر در کنگو شده است و نیجریه نیز نخستین مرگ ناشی از این بیماری در سال جاری گزارش کرده است.

Pox

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس اعلام این موارد مرگ ناشی از آبله میمونی در این کشورهای آقریقایی با شیوع بی‌سابقه این بیماری در بیش از ۲۰ کشور که به طور معمول این بیماری در آنها شیوع نداشته است، همزمان شده است.

مقامات بهداشتی در کنگو اعلام کردند تا به حال ۴۶۵ مورد ابله میمونی در این کشور تایید شده است و به این ترتیب سال ۲۰۲۲ یکی از بدترین سال‌های شیوع آبله میمونی در منطقه آفریقای مرکزی و غربی است که این بیماری در آن بوم‌گیر یا آندمیک است.

مقامات بهداشتی می‌گویند علت تداوم شیوع آبله میمونی در کنگو مصرف میمون‌ها و جوندگان مرده بوسیله مردم است.

دکتر آیم آبونگو، رئیس بخش بهداشت «سانکورو» در کنگو گفت: «ساکنان به درون جنگل می‌روند، لاشه میمون، خفاش و جوندگان را مخزن ویروس هستند، جمع می‌کنند» و از افرادی که علائم آبله میمونی دارند، خواست خودشان را ایزوله کنند.

نیجریه هم این هفته نخستین مرگ ناشی از آبله میمونی را در فردی که دچار بیماری زمینه‌ای بود، گزارش کرد.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های نیجریه اعلام کرد نخستین مرگ امسال به علت آبله میمونی در فردی با  مشکلات پزشکی زمینه‌ای رخ داده است که داروهای مهارکننده ایمنی مصرف می‌کرده است.

این مرکز اعلام کرد در سال ۲۰۲۲ از میان ۶۶ مورد مشکوک به ابتلا به آبله میمونی در نیجریه ۲۱ مورد تاییدشده شناسایی شده است.

نیجریه از سپتامبر ۲۰۱۷ تا به حال شیوع آبله میمونی نداشته است، اما موارد تک‌گیر بیماری را گزارش کرده است. از آن هنگام به بعد، نیجریه در مجموع ۲۴۷ مورد تاییدشده بیماری در ۲۲ ایالت از ۳۶ ایالت این کشور داشته است و میزان کشندگی بیماری ۳.۶ درصد بوده است.

شیوع بی‌سابقه اخیر آبله میمونی در کشورهای که شیوع بوم‌گیر یا اندمیک این بیماری را نداشته‌اند، از جمله در اروپا و آمریکای شمالی که حتی یک مورد ثبت‌شده بیماری را در طول سال‌ها نداشته‌اند، باعث ایجاد نگرانی شده است.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید در شیوع اخیر آبله میمونی بیش از ۲۵۰ مورد بیماری در بیش از ۲۰ کشور گزارش شده است که سابقه شیوع این بیماری را نداشته‌اند. آبله میمونی تا به حال باعث چنین شیوع گسترده‌ای در خارج از آفریقا نداشته است.

یکی از موارد جدید آبله میمونی در بریتانیا در مردی چند روز پس از بازگشتش از نیجریه ثبت شده است. نیجریه از هنگام ترک این کشور بوسیله این شهروند بریتانیایی شش مورد تاییدشده آبله میمونی را ثبت کرده است.

دکتر ایفدایو آدتیفا، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های نیجریه می‌گوید شاهدی بر اینکه این شهروند بریتانیایی بیماری را در نیجریه گرفته است وجود ندارد و این کشور برای پاسخ به شیوع آبله میمونی آماده است.

آدتیفا می‌گوید: «بزرگترین چالشی که شما با بیماری مانند آبله میمونی دارید این است که این بیماری ناشیایع است و میزان پذیرش بوسیله مردم درباره اینکه این بیماری چقدر خطرناک است، پایین است و به همین علت است که ما به دوره‌های آموزشی برای افزایش آگاهی کارکنان مراقبت بهداشتی درباره این بیماری برگزار کرده‌ایم.»

کد خبر 680376

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha