دولت ونزوئلا روز یکشنبه شناسایی نخستین مورد آبله میمونی در این کشور را در مردی که از مادرید پایتخت اسپانیا به فرودگاه اصلی کارکاس وارد شده بود، اعلام کرد.

monkeypox

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز ماگالی گوتریرز، وزیر بهداشت ونزوئلا در توئیتر اعلام کرد که ردیایی تماس‌های این مرد در حال انجام است.

وزارت بهداشت ونزوئلا هم در بانیه‌ای اعلام کرد «این فرد به طور فوری ایزوله شد، آزمایش‌های مربوط و نمونه‌های لازم از این فرد گرفته شد و نتایج مثبت به دتس آمد.»

آرژانتین نخستین کشور آمریکای لاتین بود که موردی از آبله میمونی را تایید کرد. یک مورد آبله میمونی نیز در شهر سائوپائولوی برزیل گزارش شده است.

تا به حال اسپانیا، بریتانیا و پرتغال بیشترین موارد آبله میمونی را در خارج از منطقه شیوع بوم‌گیر یا آندمیک بیماری در آفریقای مرکزی و غربی گزارش کرده‌اند که در اغلب موارد به صورت بیماری خفیفی بوده است.

گزارش بیشترین موارد جدید آبله میمونی در انگلستان

بریتانیا نیز روز دوشنبه ۱۰۴ مورد جدید تایید شده آبله میمونی را در انگلستان گزارش کرد که بیشترین افزایش در موارد شناسایی‌شده بیماری تا به حال است.

«سازمان امنیت بهداشتی بریتانیا »(UKHSA) اعلام کرد با این موارد جدید، شمار کل موارد شناسایی‌شده آبله میمونی در بریتانیا تا ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد) به ۴۷۰ مورد رسید که ۴۵۲ مورد آن در انگلستان، ۱۲ مورد آن در اسکاتلند، ۲ مورد آن در ایرلند شمالی و چهار مورد آن در ویلز شناسایی شده‌اند.

UKHSA روز جمعه یک سند فنی منتشر کرد که بر اساس آن شیوع فعلی آبله میمونی در سطح دوم از چهار سطح انتقال بیماری‌های عفونی در این کشور قرار دارد، به این معنا که انتشار آبله میمونی درون «یک زیرجمعیت معین با شمار زیاد تماس‌های نزدیک» انجام می‌گیرد.

بر اساس این گزارش، اکثریت موارد بیماری در بریتانیا مربوط به لندن و در میان مردان رخ داده است و اغلب موارد بیماری در افرادی شناسایی شده‌اند که اخیرا سفری به یک کشور با شیوع بوم‌گیر یا آندمیک آبله میمونی «نداشته‌اند».

UKHSA همچنان از افراد می‌خواهد در صورتی که دچار دانه‌ها و ضایعات پوستی تاول‌مانند شدند و تماس نزدیک با کسی داشتند که در سه هفته گذشته دچار آبله میمونی بوده است، به کلینیک‌های بهداشت جنسی مراجعه کنند. این سازمان همچنین به افراد دارای چنین ضایعات پوستی که در سه هفته گذشته به آفریقای غربی یا مرکزی سفر کرده‌آند، توصیه کرده است که به کلینیک‌های بهداشت جنسی مراجعه کنند.

دو مورد جدید آبله میمونی در ماساچوست آمریکا

از طرف دیگر، اداره بهداشت عمومی ایالت ماساچوست آمریکا نیز روز دوشنبه اعلام کرد  ۲ مورد جدید آبله میمونی را در دو مرد بزرگسال که در تماس نزدیک با یکدیگر بوده‌اند، شناسایی کرده است. داده‌های منتشرشده بوسیله مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) نشان می‌دهد که تا به حال در سا جاری ۴۹ مورد عفونت با آبله میمونی در این کشور شناسایی شده‌اند که از جمله شامل نخستین مورد شناسایی‌شده در آمریکا در ایالت ماساچوست می‌شود.

تا به حال هیچ مورد مرگی در بیماران آبله میمونی در شیوع اخیر جهانی‌ آن گزارش نشده است و بیماران عموما در طول ۲ تا ۴ هفته به طور کامل بهبود یافته‌اند.

گرچه موارد اولیه شناسایی‌شده آبله میمونی با سفرهای بین‌المللی مربوط بودند، موارد اخیر بیماری چنین ارتباطی را نشان نمی‌دهند.

مردان همجنسگرا و دوجنسگرا و سایر مردان در رابطه جنسی با مردان تا به حال اکثریت عمده بیماران شناسایی شده را تشکیل می‌دهند، اما کارشناسان می‌گویند هرکسی که در تماس نزدیک با افراد مبتلا به آبله میمونی باشد، در معرض خطر دچار شدن به این بیماری است. با این که ویروس بیماری به سادگی میان افراد منتقل نمی‌شود، افراد هنگام علامت‌دار شدن می‌توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند.

مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا (CDC) می‌گوید سرایت ویروس از طریق تماس مستقیم با مایعات بدنی و ضایعات و زخم‌های پوستی مبتلایان، لمس کردن اشیایی که با این مایعات یا زخم‌ها آلوده شده‌اند (مانند لباس، ملحفه و غیره) یا به میزان کمتر از طریق قطرک‌های تنفسی به دنبال تماس طولانی چهره به چهره رخ می‌دهد.

کد خبر 683142

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha